Annons:
Etikettersajten-och-ifokusoff-topic
Läst 2069 ggr
chelona
6/7/14, 8:07 PM

Upphovsrätten och Svensk Lag

Det känns som att det här kan behövas eftersom iFokus är en av de få sajter på Internet som tar upphovsrättsbrott vad gäller bilder på allvar(något jag personligen tycker fler sajter borde göra) och kan få för sig att stänga ned sajten och eventuellt polisanmäla om vi inte skärper oss här vad gäller detta. Jag vill gärna ha kvar sidan, och det vill ni med, så nu skärper vi oss, ok? 

Läs iFokus Skrivregler 

Det är på iFokus emot reglerna att spara ned en bild från Internet och lägga upp den på iFokus, även om man länkar till källan. iFokus kräver nämligen att du ska kunna bevisa att du har tillåtelse av ägaren att använda bilden.

Det betyder, i utsträckning, att det även är emot reglerna att spara ned, redigera och ladda upp en bild på iFokus, om du inte har frågat bildens ägare om lov och fått ett ja som du kan bevisa. 

Läs underrubriken Svenska Lagar & Upphovsrätten under Digital Konst iFokus Regler (klicka här)

Där förklaras det på ett bra sätt.

Låt oss nu prata om vilka bilder man får använda, om man kan uppvisa källa. De kallas Stock Images. Stock Images får man ta om man uppfyller kraven; det brukar kunna vara att man hänvisar(med länk) till källan eller att man betalar för att få använda den. Precis som det sägs i Digital Konst iFokus regler så är Google är inte en källa till stock images. Sidor som Flickr kan dock ha stock images. Se till att läsa användarvillkoren för varje bild dock. 

Jag personligen brukar leta stock images på Deviantart, då genom att söka i kategorin Resources & Stock Images. När jag  sedan hittar något jag vill använda kollar jag noga på bestämmelserna som ägaren satt upp först. Ibland vill de ha en länk så de kan se den färdiga bilden, ibland kräver de att jag inte postar bilden någon annanstans än Deviantart. Vad ägarens bestämmelser än är måste jag följa dem eller hitta en annan bild med bestämmelser jag kan anpassa mig till. Om jag bryter någon av ägarens bestämmelser har jag inte följt kontraktet och således gjort mig skyldig till stöld, brutit mot Sveriges Rikes Lag och dessutom brutit mot iFokus Skrivregler.

Ett tips om ni vill veta vilka följder det kan få om ni stjäl en bild är att bara söka "stulen bild" på iFokus sökfunktion med hela iFokus-valet valt. Man kan få rätt dyra fakturor. Att behöva betala 2000 spänn för att man la upp en bild på bilddagboken känns inte så värt det, eller hur?

Sättet vi kan undvika detta på är genom att alltid hänvisa allt det material vi inte skapat själva, och vara beredda på att bevisa att och hur vi fick tillåtelse ifall det inte är uppenbart.

Detta är viktigt för att iFokus inte ska ta bort siten. Vi vill ju inte sluta som Humor iFokus, som efter att de postade för många roliga bilder från Google blev nedstängda.

💣

iFokus består av massor av olika intressesajter. Här samlas entusiaster som vill dela och utveckla sina intressen tillsammans med andra. Medlemskap är gratis och ger dig möjlighet att delta i diskussionerna, men du är också varmt välkommen bara som besökare. Om du saknar något intresse är det enkelt att själv starta en sajt. Det kostar ingenting.
  • Redigerat 6/11/21, 9:12 AM av Herveaux
Annons:
Linzha
6/9/14, 5:41 PM
#1

Bra inlägg! :)

Upp till toppen
Annons: