Olika spelare, olika level
Spelare når olika levlar och en del kan kännas helt omöjliga att uppnå oavsett hur mycket tid som spenderas i Jorviks vildmark. Låt oss bygga upp två olika scenarion för att sedan diskutera om systemet känns rättvist eller ej:
Spelare 1: Du hittade till StarStable via en vän år 2017, sedan dess har du varit fast. Du loggar in i stort sett varje dag och har såklart skaffat LifeTime sedan länge. Din karaktär har uppnått ryktesnivån Beundrad hos de flesta, checkat av varenda sida i Samlingsboken och gjort varje uppdrag som finns tillgängligt. Karaktären har nått level 22.
Spelare 2: Du har varit med ända från början. Din karaktär skapades redan år 2012 och sedan dess har du galopperat över Jorvik under många år. Du har upplevt både den sista och första snön som någonsin fallit över Moorland och spänt väntat på att spelet ska utvecklas. Din karaktär har precis som Spelare 1 uppnått ryktesnivån Beundrad hos de flesta, checkat av varenda sida i Samlingsboken och gjort varenda uppdrag som finns tillgängligt. Den här spelaren har inte lagt ner tid på att jobba hos hästmarknaden. Karaktären har nått level 20, gränsfall till 21 men xp har gått segt under de senaste åren.
Spelare 2 kommer aldrig kunna nå en lika hög level som Spelare 1, trots att denne började spela hela fem år innan. Å andra sidan har inte den här personen arbetat lika mycket hos hästmarknaden.
Tycker ni att det är rättvist? Jag är genuint nyfiken 🙂
Det räcker med ett ja eller nej men självklart vore det intressant med lite mer invecklade svar!
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
- Redigerat 2021-06-11 10:41 av Herveaux
XP står för experience eller erfarenhet på svenska. Den som spelar mycket får mer erfarenhet av spelet och därför också mer XP.
Så ja, jag tycker det är rättvist att en som spelar mycket har mer XP insamlat än någon som spelat länge men mer sporadiskt.
Jag hörde i en av Esme Silverforce's videor att teamet pratat på kontoret om att göra det möjligt även för nya spelare att kunna nå samma level som de som ligger i högsta möjliga level idag.
Mig gör det detsamma om det blir så eller inte.
Jag började spela i januari 2016 och är idag på level 21, har ca 1/3 kvar till lvl 22.
// Harley
Både ja och nej?
Jag har spelat från och till sedan spelet skapades och genomled tiden när level gränsen var 15. Så fram till den punkten spelade det ingen roll om du spelat längre eller kortare, ingen kunde nå en högre level. Det positiva med detta var att alla hade samma förutsättningar när det kommer till tävlingar av olika slag, ingen kunde ha något poäng mer på karaktären, just för att alla var max level. Detta var tiden innan man kunde ha fler hästar och den bättre utrustningen var lätt att få tag i för alla.
Detta spelar dock bara roll ifall du faktiskt tävlar mot andra, i vilken annan aspekt av spelet spelar din level roll? Du går automatiskt upp i passande level för att fortsätta med huvuduppdragen och kläder, hästar och platser kommer öppnas upp de med efter hand. Inget i spelet i dagsläget behöver ens level 20+, så några levlar hit och dit gör ingen större skillnad.
Däremot känns level systemet för karaktären inte speciellt utvecklat? Just för att vad har vi för driv att vilja nå en högre level? Det finns inget max och vi får ingen fördel att jobba på att höja den. I andra MMO's finns det ofta en max level att uppnå, just för att sättet du når nästa level inte är bundet till ett specifikt antal uppdrag. Utan du får dem på ett eller annat sätt genom att spela andra delar av spelet än bara huvuduppdraget. Vilket är något sso saknar. Utöver de minimala skillnaderna en level ger, så länge du gjort alla uppdrag möjliga, varför ska vi bry oss om ens level? Detta är ett djupare och mer komplext problem än bara "ska alla få rätt att nå samma level", det är enligt mig ett fundamentalt problem i sso's uppbyggnad. MMO's är kända för att vara "evighets spel" i de flesta fall just för att det ofta inte finns en gräns för vad du kan göra, om man inte räknar max level till detta. Det finns mängder av saker att samla, skapa eller övervinna och de som känner att det "nåt slutet" har redan ägnat timmar, till och med dagar eller veckor, åt spelet. Men i sso? Inte precis, för en mmo som annonserar ut att de är ett spel utan stridande (god det låter så udda på svenska) finns det väldigt väldigt lite att göra. Senaste tiden har de försökt fylla ut med saker att samla på eller hitta, men har vi, fram till druid träningen, någonsin fått något för jobber som faktiskt var värt det? Innan samlingsboken fanns inte ens "achievements", vilket om något skulle kunnat implementeras tidigare.
Gick väldigt mycket utanför frågan, men känner att detta inte har ett konkret och kort svar i min bok. Skulle kunna utveckla ännu mer, meeen det är sent.
Så för att sammanfatta: JA, det är rättvist då spelare 1 har "jobbat"/gjort mer för att nå den level de är på. Men NEJ, för att jag anser att båda spelare blivit orättvist behandlade pga uppbyggnaden av hela systemet.
Tyvärr förstår jag inte så rätt din tanke … jag har en account, som jag skapade 2013. Yeah, jag är en dinosaurier XD …
Jag har nådd level 22 (nästan) 1/3. Egentligen skulle spelare 1 aldrig kunna nå samma level som spelare 2 pga de extra poängerna genom hästmarknaden. Hur skulle få den mer än spelare2? Den har väl samma chans som alla. Nåt som kan göra skillnader är de speciella events. En del brukar resa bort och en annan del spelare stannar hemma.
Ja, den som inte spelar kan missa exp. Men jag bryr mig inte om sådana grejer. Du vinner ingenting, utom en högre siffra i vänster kanten ;)
//Cyndi
Jag är medlem i ridklubben "Silent Heroes Inc." på Marshmallow Clouds.
Min blogg "Cynthia Winterborn".
Intressant att höra era åsikter! De här två spelarna är helt påhittade. Jag var bara nyfiken att höra hur ni ser på saken.😊
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
#2 Jätteintressant läsning tycker jag. När du har tid och ork får du gärna skriva mer om ämnet.
// Harley
#6 Åh, tack för tipset!🤗
// Harley
Spelare 1 och 2❤️😊
✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨
Eller nä spelare 1, har varit spelat sen sommaren 2018 är i level 19❤️
✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨