[Artikel] Spökhistorier från Jorvik
Den underbara hästön Jorvik bjuder inte bara på äventyr och magi, utan också på rysliga spökhistorier!
Från bokens baksida:
De fyra Ödesryttarna Anne, Linda, Alex och Lisa får en dag varsitt mystiskt meddelande:
Dina vänner är i fara. Rid till rastplatsen vid Gyllenåsarnas dal för att få reda på mer. Berätta inte för någon.
Gyllenåsarnas dal är en underlig plats. En magisk plats.
Det känner alla som kommer dit. I skenet av lägerelden börjar vännerna berätta spökhistorier för varandra. Sådant de aldrig tidigare berättat för någon…
Men vem har kallat dem dit - och varför?
När skuggorna kryper närmare och natten faller, inser vännerna att de själva är mitt i den rysligaste berättelsen av dem alla!
Boken är skriven av Helena Dahlgren och utgiven av förlaget Bonnier Carlsen.
Finns både som inbunden utgåva och ljudbok.
Tack till Bonnier Carlsen som gav tillåtelse att använda deras bild!
// Harley
- Redigerat 2022-11-21 18:19 av Herveaux
Boken är rykande färsk, perfekt till Halloween!
Den har också väldigt fina illustrationer av Marie Beschorner. 🥰
// Harley
- Redigerat 2020-10-19 14:01 av Herveaux
#1 Har du läst boken eller någon av dom andra Ödesryttar-böckerna? Tycker du i så fall att dom är läsvärda även som vuxen?
Jag har funderat på att läsa dom, men har lite blandad erfarenhet av ungdomsböcker. Enligt bokus är det läsålder 9-12 år, vilket även anges för Harry Potter som jag tyckte var väldigt bra även när jag läste om dom förra året. Men jag har också testat en del ungdomsböcker som jag upplevde som för "barnsliga"
Nu är det väl inte så farligt att helt enkelt testa själv, men tänkte om du (eller någon annan?) har läst och kan säga något om det :)
//Jessie
#2: Jag har läst Jorvik Kallar och Fyra Historier från Jorvik och ska fortsätta med Ödesryttar-serien (Legenden Vaknar och Mörkret Faller) och så självklart nya boken Spökhistorier från Jorvik.
Jag tycker böckerna är ungdomsböcker, men de känns inte barnsliga så.
I böckerna är Ödesryttarna 15-16 år själva så jag tycker Bokus har satt målgruppen lite väl lågt.
Om du tolererar ljudböcker så finns Texas Bluebell (Lisas berättelse i boken Fyra Historier från Jorvik) att ladda ner gratis på Star Stables hemsida:
https://www.starstable.com/se/article/6981 (Under En ny ljudbok!)
Så kan du får ett hum om hur böckerna är skrivna iaf. 😊
// Harley
#3 Tack! Då tror jag att jag testar i alla fall, såg att böckerna fanns på mitt bibliotek dessutom. Ljudböcker har jag väldigt svårt för men annars var det bra tips :)
//Jessie
#4: Nämen, vad roligt att de fanns på bibblan. 😊
// Harley