Jag saknar Jorvik.
Ber om ursäkt på förhand om det här inlägget blir långt och svamligt, fråga gärna när saker blir för luddiga så gör jag mitt bästa för att förtydliga. 😊
Till att börja med vill jag säga att jag älskar Jorvik och SSO har en speciell plats i mitt hjärta. Jag började spela tidig vår 2016 och när chansen att ta över det här forumet kom senare den hösten var det ingen tvekan. Jag ville få liv i forumet som då var väldigt sömnigt och jag ville att hela världen skulle få upp ögonen för det här underbara spelet. 💜
Under de här åren har spelet utvecklats väldigt mycket till det bättre. Framförallt grafiken tycker jag. Det har kommit massor av fantastiska uppdateringar som fått mig att både skratta och gråta, ibland i samma uppdatering. 😅
Men, nu kommer det där "men"-et, den senaste tiden (2-3 åren?) tycker jag att Star Stable Online har börjat förändras i en riktning jag inte tycker om. Eller ja, "tycker om" är väl kanske starka ord, vi har ju alla olika smak, åsikter och tankar om just vårt eget Jorvik.
Jag vet att SSO's absolut största spelarbas finns i USA så det är inte konstigt att man vill göra den marknaden intresserad och "hemmastadd" på Jorvik men jag tycker på sistone att Jorvik har börjat kännas mindre som Jorvik och mer som ett USA-substitut. Feltolka mig inte jag gillar Starshine Ranch och att vi fått mer westerntävlingar, kläder och utrustning. När jag rider runt i främst Wildwoods så känns det inte som Jorvik längre. 🤔
Jag saknar event och nya quest's (uppdrag) något enormt. Mig gör det inget om det är samma event som kommer tillbaka.
Här förstår jag vilken mardröm det måste vara att driva ett bolag som SSE i en pandemi som pågår i flera år, så jag har all förståelse för att teamet inte har kunnat vara fullt lika produktiva som under ett "normalt" år men det känns som att det här problemet började innan pandemin. Jag hörde i en YouTube-video att det också kom in en del nytt folk i ledningen under 2020 som gick in och styrde om vad som skulle komma i spelet och vart krutet ska läggas. Vilket känns som att det är på nya hästar… och mer nya hästar.
Jag vet att det inte är samma folk som jobbar på quest's och hästar, det är helt olika team, men det känns som att det blir mer och mer obalanserat.
Självklart måste ett företag få in pengar (tex på StarCoins för hästköp), men det känns som sagt som att det börjar bli ordentlig slagsida mot fokus på intäkter och inte gameplay.
Här vill jag förtydliga att mina tankar riktas mot SSE's ledning, de som tar de stora besluten för hur SSO ska utvecklas och inte emot folket som kodar, skriver, texturerar etc. Som anställd är det bara att rätta sig efter chefens order oavsett vad man själv tycker.
Det känns också som att SSO tappat lite av sin identitet, om ni kan förstå hur jag menar? Som det jag nämnde högre upp att jag upplever de nya delarna av Jorvik mer som ett USA-light än Jorvik. När jag spelade igenom Wildwoods uppdragen när de nya området öppnade så glömde jag stundvis bort att jag faktiskt spelade SSO. Det kändes som ett annat spel. Jag tyckte inte alls om att det var Jorvikiska urhästar vi träffade och pratade med då min egen urhäst inte säger ett ord. 🤨😄
Eller Mistfall-serien. Roligt projekt, absolut, men det känns så fristående från Jorvik.
Usch vad jag gnäller. Jag hoppas inte den här texten drar ner dina känslor för de här delarna av spelet eller Jorvik. Alla har vi olika åsikter och jag menar absolut inte att jag har rätt på något sätt här.
Jag har aldrig varit och kommer aldrig vara SSO's målgrupp så det kan ju vara så enkelt att jag och SSO helt enkelt börjar växa ifrån varandra.
Hur mycket jag än klagade här så tänker jag inte sluta spela SSO på en lång tid framöver som det känns nu.
Jag är inte ett dugg avundsjuk på SSO-teamet som ska försöka göra så många miljoner spelare nöjda som möjligt. Hur de än gör kommer det finans gnällspikar som mig. 😅
Tack för att ni orkade läsa igenom min klagomur och ni får hemskt gärna ventilera era egna tankar i kommentarerna, oavsett om ni håller med mig eller inte såklart.
Så till sist, om, eller när, ni känner er frustrerade över något i spelet; kom ihåg att ge konstruktiv kritik. Att skrika på teamet att "spelet suger" hjälper ingen. Förklara vad du tycker är fel eller borde förbättras och om tillräckligt många påpekar samma sak kanske det kommer en förbättring på just det du önskar.
// Harley
- Redigerat 2021-06-11 08:57 av Herveaux
Vad intressant du skriver detta inlägg nu för jag satt själv häromdagen och tyckte att det blivit lite väl mycket fokus på nya hästar! Har ju tex själv inte ens hunnit bestämma mig om vilket Gotlandsruss jag vill införskaffa och nästa ras är redan här! Tycker också det märks lite på hästarna att de ibland verkar ha stressats fram bara för att få ut dem (tex friesern). Undrar om Wildswood är anledningen till att urhästen blev så bra för de lagt ner massor av tid för att dem även skulle bli npcs (för i mitt tycke så är urhästen bland de bästa de lyckats med om man ser till animation speciellt av man som kan se väldigt stel ut på vissa raser).
Känns isf att de kan ge lite mer fokus på uppdatering av gamla raser än att komma med massa nya raser (även om jag förstår att folk ju vill ha sin favorithäst i spelet).
Men hade gärna sett lite mer fokus på uppdrag (speciellt huvuduppdrag och mer uppdrag runt de "döda" områdena). Och kanske lägga lite mer fokus på saker som verkar ha varit på väg men sen verkar hamnat på hyllan för flera år sen. Önskar också lite uppdatering och uppfräschning av tex arkeologin (och hade inte sett något fel med att få det utökat till andra områden tex Wildwoods).
Framtiden får väl utvisa vad som händer. Kommer väl som dig fortsätta spela ändå (har ju trots allt lifetime) även om det de flesta dagar inte blir så mycket mer än att logga in, sköta hästen, göra Farhas leveranser och gräva upp speciella föremål i Epona.
Men jag hör ju egentligen inte heller till målgruppen så vad vet jag :P
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Kan inte annat än hålla med er även om jag inte spelat lika länge. Vad som fick mig att bli fast i spelet var väldigt mycket uppdragen och spänningen att komma vidare och samtidigt med det lära känna alla områden i spelet.
Jag köper hästar ibland men inte så ofta och då väljer jag väldigt noga vilken häst jag vill ha. Tycker verkligen att det har ramlat in olika hästraser i allt för snabb takt senaste tiden och då känns det som om det bara är intäkterna som är viktiga för företaget och inte spelupplevelsen för oss som spelar.
Jag kommer att fortsätta men när det inte finns några intressanta uppdrag att göra så tittar jag för det mesta bara in på onsdagar när spelet uppdaterats.
#1: Det kändes som att jag bara hade en riktig gnällserenad här ovan men det har legat och bubblat länge nu och när jag såg ett par videor på YT som tog upp lite samma saker så tänkte "Äh, vad tusan, dags att klaga ur sig".
Där sa du något jag missade i #0 när det gäller nya uppdrag. Det känns som att så många storyline's lämnas hängande för att SSO börjar med något nytt. Kartan växer och visst är det väl trevligt med nya områden men det känns som att alla trådar bara blir mer och mer spretiga och när väl det kommer en fortsättning på en story så har man glömt vad som hände sist för att det gåt 2-4år sen man spelade med de NPC-erna sist.
Det känns lite som att SSO har målat in sig i ett hörn då kartan växte snabbt, liksom antalet hästraser och sen när de (äntligen!) uppdaterade spelets grafik så har de en enorm backlogg att ta ikapp samtidigt som spelare skriker efter nya områden, nya raser osv.
Tycker det är så konstigt att man inte uppdaterat vare sig Silvergladebyn eller Jarlaheim ännu. Jag menar, gratisområdet är uppdaterat och då är det ju en lagom chock för nya Star Riders att äntligen få se mer av kartan och då mötas av Silvergladebyn och dennes närmare 10år gamla design. 🤨
// Harley
Jag har inte tänkt på det så mycket, men nu när jag fick läsa igenom hela denna "rant" så kan jag nog inte göra så mycket mer än att hålla med. För mig har Jorvik alltid varit inspirerad av norden på ett eller annat sätt. det går ju bara att se på midsommareventet för att se att det har nordiska rötter. Men redwood point är knappast särskilt nordiskt…
När det kommer till hästarna håller jag också med. Det kommer nya hästraser i rasande takt och dessutom känns det lite skumt att friesern (graciöst varmblod) delar animationer med finnhästen (långt ifrån lika graciöst kallblod). De är väldigt olika byggda och borde inte ha samma rörelser. Så de har helt klart fuskat lite. Och på tal om hästar, jag är lite seg med huvuduppdragen, så det var länge sedan jag tvingades rida starthäst. Men starthästens animationer ser fruktansvärda ut i jämförelse med de nya raserna. Och hästarna i generation 3 har en väldig skillnad i kvalitet.
Och när det gäller områden och deras skillnader i kvalitet kan jag inte göra mer än att peka på Dinodalen. Det är ett av de minst älskade områdena i Jorvik, när det borde vara ett av de mest fantastiska. Här har vi en plats som varit orörd i evigheter, det borde vara ett fantastiskt vinterparadis. Men vi kommer från Valedale, som fått lite nya uppdateringar, och kommer ut i vad som nu måste vara Jorviks äldsta plats med all deras gamla grafik (och gamla version av vinter på Jorvik) kvar och inget av det nya. Jag älskar vintern. Och jag vill älska Dinodalen. Den har vinter och arkeologi, så jag borde älska den. Men jag har aldrig kunnat förundras över fantastiska utsikter för att det är dimmigt överallt, och kommer man nära nog så har vi inget annat än gammal grafik att se. Och det är en enorm plats vilket jag älskar att utforska. Men marken är så kantig och ojämn att man knappt kan rida "off road" utan enorma mängder frustration. I mina ögon är Dinodalen en av de platser på Jorvik med mest potential, men är samtidigt den plats som fått allra minst uppmärksamhet och omtanke från teamet.
Och när vi är inne på områden och hur de utvecklats så måste jag tyvärr säga att wild woods är väldigt annorlunda från de andra. Jorvik är full av platser som är fantastiska att upptäcka. det finns picknick-platser lite varstans som är gjorda just för att vara mysiga. Vi har små hemligheter lite överallt. Men Wild woods har inget sånt. Vi har två skogar som är gjorda för att rida igenom till nästa del av uppdraget. Jag förstår att man inte kan ha picknickbord eller bortglömda leksaker i wild woods. Men var, mer exakt är alla de där platserna den mystiska flocken har som altare? Jag har inte sett ett enda. Och skulle inte någon i skogsflocken kunna ha en hemlig trädgård? Skulle inte någon från krigarna kunna ha en hemlig plats de målat på berget? Wild woods är en plats att ha uppdrag på, den är inte bebodd.
Men nu har jag nog klagat av mig för dagen 😀 Jag lär inte sluta spela starstable. Och precis som ni är jag inte målgruppen för det här spelet. Aldrig varit och kommer aldrig att vara. Kanske ska jag göra precis som Cato och tjata mig till förändring, kanske vore en lite rolig sak så här i pandemitider.
För övrigt anser jag att Dinodalen bör uppdateras.
Jag började spela SSO i oktober 2015 och då var det ett helt annat spel. Hästar släpptes väldigt sällan och communityt var generellt sett väldigt glada och taggade på den nya hästen som skulle komma. Men under de senaste sex åren har jag sett hur hela spelet faller samman och hur ledningen enbart bryr sig om att tjäna pengar. Detta är en extremt farlig väg att gå - vem vill spela ett spel med snygg grafik om det inte finns något att göra? Vi spelare är där för att spela spelet och inte för att glo på hästar, omgivning eller något annat.
Jag tycker detta är ett viktigt ämne som bör diskuteras mer. Redan förra året när jag började skriva här på iFokus aktivt (runt augusti 2020?) kritiserade jag spelet för att pumpa ut hästar istället för att fokusera på själva spelupplevelsen. Nu kommer nya hästar var och varannan vecka och ingen bryr sig. Det verkar otacksamt, men det är så verkligheten ser ut. Star Stable Entertainment måsta förstå att detta är ett stort problem och får folk att sluta spela deras spel.
Jag har sett otaliga videor på YouTube om hur Star Stable Entertainment hanterar kritik som de får av sina spelare. Att SSE bett flera personer ta en paus från spelet och att "vänta på bättre tider" när de kommer med konstruktiv kritik är väldigt ignorant. Vi som har spelat länge är trötta på alla sorts ursäkter från deras sida och tycker att nu får det faktiskt hända något. De kan inte längre skylla på pandemin eftersom det finns många, många, många andra företag som gör datorspel som trots pandemin kunnat lösa problem relaterade till sina produkter. Pandemin föll SSE rätt ner i knäet eftersom de kan skylla på det istället för att ta tag i de riktiga problemen. Problemet med avsaknad av innehåll har pågått längre än pandemin.
Jag blir själv lite förvånad över hur SSE inte har tid att ge oss något att göra i spelet, men böcker, YouTube-videor och hästraser finns det minsann tid till. Prioriteringarna är helt fel och energin läggs på fel ställe. I mitt tycke kan de uppdatera spelet en gång i månaden så länge de bidrar med något nytt - annars kan det lika gärna vara. Det som får mitt blod att koka är att de lägger upp exempelvis Vinterbyn år, efter år, efter år och sedan ha mage att kalla det för uppdatering. Å andra sidan har de inte haft ork att lägga upp de gamla eventen som tidigare år så jag vet inte vad deras Medarbetare lägger sin arbetstid på (antagligen anställer mer folk som kan designa hästar). SSE tjänar mer pengar för varje år som går men vi får bara mindre saker att göra och fler hästar att spendera våra pengar på.
Hur SSE bemöter kritik är också något väldigt unikt. De ber spelare om feedback, får massor med bra feedback och sedan skiter i det. Alltså va? Varför frågar ens SSE och feedback om de inte tänker ta till sig den? De säger att de förstår mångas frustration och att de jobbar på det - men jag tror de ljuger oss rakt upp i ansiktet. Deras fokus ligger på att få folk att spendera pengar för att köpa nya hästar eller andra saker. Det märks att ledarskapet har ändrats och blivit mer kapitalistiskt. Jag tror att om ingenting ändras kommer hela SSE gå i konkurs för att folk kommer tröttna på att slösa pengar utan att få något av värde. Går de i konkurs på grund av detta kommer jag personligen tycka att det är rätt åt dem. SSE har fått mycket konstruktiv kritik av sitt community men valt att inte lyssna. Oavsett om kritiken kommer från de som inte är målgruppen borde SSE lyssna på folk som faktiskt försöker hjälpa dem att förbättra sitt spel.
Jag har alltid tyckt väldigt mycket om SSO och jag har inte alltid uttalat mig kritiskt till både spelet och dess utveckling. Innan var jag glad för allt vi fick i onsdagsuppdateringarna och jag såg alltid fram emot onsdagarna. Spelet har innan betytt väldigt mycket för mig som person och jag hade aldrig kunnat drömma om den utvecklingen som SSE och SSO har tagit. Nu har jag inte loggat in sedan i februari, men jag följer uppdateringarna varje vecka, och har inte spelat för att ingenting roligt i spelet har uppenbarat sig (enligt min åsikt). Jag är väldigt kritisk i min kommentar här och det beror helt enkelt på att jag har tröttnat på SSOs mentalitet gällande att vänta på spännande saker i spelet.
För er som inte vet är jag utbildad högskoleingenjör inom data-/IT och kan programmera. Utifrån mina erfarenheter är det svårare att programmera för grafik och animationer (det är ett helvete), vilket är det man gör när man utvecklar och lägger till hästar i spelet. SSE har tidigare sagt att det är svårt att lägga till uppdrag på befintliga uppdragskedjor på grund av att det kan bli fel med andra delar av koden som leder till en rad olika problem. Detta är något som vittnar om att SSO är dåligt kodat från början eftersom bra kodning sällan fallerar när man lägger till nya saker i den gamla koden. Andra alternativet kan vara att den som har gjort den originella koden från början har slutat och ingen annan vet hur koden är skriven eller fungerar. Men det är inte spelarnas fel och vad än SSE säger om det här ska vi som hängivna spelare inte utmålas som giriga eller betraktas som att vi riktar missaktning till spelet för att vi säger vad vi tycker. SSE har haft gott om tid att åtgärda dessa tidigare nämnda problem men valt att inte gör något. Jag hoppas att vi snart ser en förbättring kring all kritik som för tillfället kommer fram i ljuset.
Ja, det är jag på bilden.
Detta är egentligen fortsättning på vad jag skrev i "Ett försök att få SSE att lyssna på oss"-tråden, men tyckte att det passade bättre här :)
Som många här sagt tycker jag att alla gamla NPCer, områden och questlines får alldeles för lite uppmärksamhet. De gör nya områden och NPCer, och alla trådar i berättelsen om Jorvik blir bara spretigare och spretigare.
Bara det att en så gammal och otroligt viktigt karaktär som Herman, som varit en del av storyn redan från Starshine Legacy-tiden (så typ 15 år!), inte finns med i vår samlingsjournal i spelet säger så himla mycket om hur mycket utvecklarna tänker på det som redan existerar i spelet - alltså knappt alls. Samtidigt finns en (iaf just nu) otroligt irrelevant, ny NPC som rangern Astrid Ingvarsdottir med i journalen… ärligt talat glömde jag bort att hon existerade, och behövde kolla i journalen bara för att komma ihåg henne alls. Även andra så mindre viktiga rangers finns med, vars namn jag knappt har koll på. Rowan tycker jag har allt rätt att vara i journalen - hen har ju haft mycket att säga under Wildwoods-questarna. De andra dock…
Andra gamla karaktärer som hittills varit mer viktiga i questarna än majoriteten av rangerserna, men som inte finns med i samlingsjournalen:
Mrs X, Pamela Moonriver, Jupiter Peacebloom, Silencia Tranquila, Syntax, Nic Stoneground, Professor Einstein, Goldspurs, Sunfields, Rådsmannen (Gilbert), Big Bonny, Mrs Holdsworth, Jasper, Pi, Sabine (med Khaan), Katja (med Stalker), Jessica (med häst? Har hon ens en häst?), Veterinären i Silvergladebyn. Herregud, till och med Raptor känns mer relevant i storyn än några av rangerserna. Ändå är ingen av dessa i journalen. Att inte ens Herman, Mrs X och Jasper är med i samlingen tycker jag är en fullständig bottennotering. Sitter och skriver denna lista och kommer ständigt på fler och fler NPCer som är minst lika viktiga som rangerserna…
Spelarna ber om nya questar, och uvecklarna har tydligen tolkat det som "helt nya questar helt orelaterade till redan existerande storylines" och inte "fortsättning på redan existerande storylines i from av nya questar" - vilket nog är det som spelarna i första hand egentligen vill ha…
Men den saken som verkligen får mig att "sakna Jorvik" är ödesryttarna. Är det bara jag som tycker att några av våra fantastiska hjältinnor blivit rätt blaskiga de senaste åren, med start från deras uppdatering?
Alex: Henne är jag nöjd med! Tycker inte alls det är dåligt hur mycket av hennes svagheter de tagit fram. Det ger henne dynamik. Hon är viljestark, orädd, impulsiv; men dom sakerna är också hennes svagheter. Tycker jättemycket om henne. Det dom ändrat med Alex tycker jag bara fördjupat den karaktären som redan existerat.
Linda: helt okej! Jag gillar att vi fått följa henne i sökandet av Cathrines minnen. Vi har fått se vad hennes krafter är för några, och vi har ju fått lära känna även henne genom sökandet. Visserligen lite endimosionell emellanåt; hon gillar att läsa/lära sig och kan resa i tiden. Inte så mycket sorger (av vad jag vet) och inga direkta svagheter, annat än dagdrömmande (vad jag vet av) 😂 Det skulle jag vilja se mer av!
Anne: Åh, underbara Anne! Hos henne är ändringen stor. I tidigare spel var hon (vad jag förstått) snobbig och obrydd av andra. Rätt kaxig och emellanåt otrevlig. Men nu? Snäll som bara den. Kärleksfull, omtänksam. Precis som de andra ryttarna. Visserligen brinner hon för att hämnas på de som fångade in henne, men det är ungefär där "spicen" tar slut med henne. Jag antar att SSO inte ville ha en s.k. elak karaktär vara viktig och någon som barn ska se upp till… men hon var så mycket mer intressantare tidigare! Hon har blivit så blaskig. Jag såg så himla mycket fram emot i flera år att rädda denna snobbiga, kaxiga, "elaka" karaktären från Pandoria, till att sen bli besviken när de ändrade hennes karaktär innan jag hann fiska henne ur overkligeheten… suck 🙁
Lisa: Å så Lisa… jag kanske är lite okänslig, men asså…. KAN BRUDEN VARA LITE GLAD IBLAND ELLER?! Det är ett himla ältande om alla hennes problem. Visst, jag tycker det är superbra att de har en karaktär som gått igenom skit; någon som förlorat en förälder i en olycka så nära relaterat till hennes öde (ridolycka - hennes öde är ju vara med hästar som Ödesryttare). Det ger dimension till henne. Hon har varit med något som många spelare kan relatera till på något plan - det är ju flera som förlorat en eller flera föräldrar. Ändå kan hon vara en hjältinna. Men senaste åren har all fokus legat där. Den ledsna Lisa, som aldrig visar annat än ett mediokert intresse för allt. I tidigare spel med Lisa var hon (vad jag förstått) ett powerpaket med brinnande musik-, ja, rockintresse! En rockstjärna som turnerat världen. Har lite edge sådär. Cool, tuff. Inte omöjligt döljandes sorg och/eller depression, så den delen skulle mycket väl kunna vara inskriven i hennes tuffa karaktär. Men nu är hon inget annat än sitt trauma i mina ögon. Gamla Lisa tyckte jag var cool med potential till att ha flera karaktärsdrag än bara det tuffa. Nu är hon mesig, endimonsionell. Gamla Lisa känns som någon som skulle vilja ta tag i alla hennes problem och faktiskt försöka göra något åt att hon mår dåligt - vilket ju är det allra bästa att göra. Tror det skulle vara superb om utvecklarna skulle promota unga till att faktiskt söka hjälp när de mår dåligt. Den nya Lisa sitter där och gör till synes inget åt sina problem. Lisas och Annes karaktärsändringar är jag mest ledsen över att se.
Nu har jag skrivit en halv bibel om mina åsikter om våra hjältinnor. Hoppas verkligen de kommer utveckla dom mer och ge dom sina bra sidor, dåliga sidor, sorgsna sidor, glada sidor. Jag vill se åsikter, passion. Systerskap, där de skiner med sina styrkor och stödjer varandra i sina svagheter. De säger ju att de är ett systerskap - men det är sällan vi ser något av detta.
Rant over, tack för mig 😂❤
#6: Kan man nicka nacken ur led? Jag tror jag är på god väg här. 😅
Håller med rakt igenom. Du (ni alla såklart!) får ranta så mycket som behövs, kan vara ganska så befriande att få häva ur sig ordentligt.
// Harley
- Redigerat 2021-04-23 18:54 av Herveaux
#7 Hahah ååh! 😂 Men vad skönt att höra att det inte bara jag som känner så över ödesryttarna och över hur de gamla, viktiga, karaktärerna verkar ha glömts bort.
Ju mer jag tänker på det, ju mer galet känns det ju att Big Bonny inte är med - hon var ju superviktig i questlinen där Ydris höll på med sitt fuffens och när vi sökte efter Concorde. Så ja. Herman, Big Bonny, Mrs X och Jasper, de är de fyra som är sjukaste att de inte har sina egna sidor, utöver mörkerryttarna.
Det känns dessutom som att de ersatt mycket av mörkerryttarna med Darko. Visst, jag gillar Darko, faktiskt väldigt mycket, men han dök upp lite fort tänker jag? Samma med Rhiannon på den goda sidan. *Poff * så var de där, och var tydligen superviktiga? Jag har accepterat Darko nu, men Rhiannon har jag svårt för fortfarande. Samtidigt som jag gillar Darko allt han fått göra i questarna hittills, känner jag att han tagit mycket fokus från både Mr Sands och mörkerryttarna. Jag hoppas det blir mer av dem, jag vill veta mer om alla våra fiender! 😈 Om nu alla ödesryttare ska vara snälla och trevliga, så skulle det vara kul att i alla fall få njuta av elaka karaktärer i form av fiender. 😁
Skönt att rants är välkomna. Blev lite fortsättning 😅 Jag är tydligen rätt så insnöad på hur just karaktärerna i spelet presenteras, ändras, skapas… mycket åsikter här 😂 Men det är ju dom som gör berättelsen bra (eller dålig), så de är ju önskvärt om karaktärerna känns relevanta, mångdimensionella och välbalanserade.
#8: Oh ja, karaktärsutveckling tycker jag det har blivit på tok för lite av länge nu. 😌
Tycker de karaktärer du nämnt absolut är de som borde prioriteras för att få en egen sida i journalen, eller bara mer kött på benen överhuvudtaget.
En annan drös NPC-folk jag kom att tänka på medans jag mockade i stallen på jobbet; alla stallföreståndarna. Inte alls lika viktiga som dina topp 4 förstås, men ändå. Vore roligt att få veta mer om folket som man mer eller mindre bor hos.
// Harley
- Redigerat 2021-04-23 21:15 av Herveaux
#9 Ja, jag tänkte också på dem! Även typ Sonja och Tyra, och varför inte Butlern 😁 Marley, Barney och Carney… ja det finns många. Tur att vi har Jorvikipedia där communityt själv varit suverän med att samla information om i princip alla NPCer genom alla spelen (om de existerat i flera spel).
Åh, vad jag håller med er, allihop!
Jag har gått och hållit tyst och trott att det bara är jag, men åh, så glad jag blev av att läsa era kloka och välformulerade kommentarer!
Vi är många som har spelat lite längre och som hunnit bli lite äldre än det som kallas målgruppen, alltså 9-18 år, och som älskar Jorvik och spelet!
Som vill fortsätta spela!
Men alla lösa trådar!
Alla NPC:er som bara har glömts bort!
Och så Wild Woods, som jag, precis som några av er andra, upplever som något annat, ett annat spel än det som tilldrar sig i Jorvik!
Mitt liv skulle bli mycket tommare utan det vanliga Jorvik!
Ja, det låter patetiskt, men spelet har givit mig så mycket glädje och förströelse!
Jag hoppas och önskar att vi får fortsättningar på det som är oavslutat och att spelet blir mer likt det var förut!
Jag håller med dig helt! Det är liksom som om dom inte alls bryr sig om sina spelare längre utan att dom bara bryr sig om att få mer spelare och att få spelet så bra som möjligt.
Jag tycker själv att dom nya ställena inte alls passar ihop me Jorvik och jag saknar hur det va förut. Jag började spela hösten 2016 och jag blev helt kär i spelet. Men nu har jag typ tappat intresset för det. Jag spelar då o då, men då levlar jag bara dom 2 hästar som inte är i level 15.
Det är liksom som om spelet fått en ny punkt o att som siktar på nått helt annat än att få sina spelare nöjda för som jag har förstått det är det inte många alls som gillar dom nya ställena och uppdragen.
Det här huvuduppdraget klagade jag väldigt mycket på. Ex: för lite XP, för kort uppdrag, att dom inte la ner tillräckligt med tid för att det ska bli ett uppdrag som det var förut, och lite till. Folk som är i level 19-23 vill ju liksom få chansen att kunna gå upp i level. Det är ju liksom ganska svårt att göra det nu eftersom det inte finns några uppdrag eller så har man uppdrag fast dom ger bara 5XP.
Om man läser gamla uppdateringar så märker man hur mycket sso har förändrats och att dom brydde sig så mycket mer förut om både spelet och spelarna. Dom la liksom ner tid på uppdateringar.
Nu känns det liksom som om dom inte ens orkar lägga ner tid på en ny häst. Tycker att det kommit väldigt många nya hästar det senaste halvåret.
Jag älskar när det kommer nya hästar absolut men inte föör ofta, för när det kommer nya hästar så blir jag som hypnotiserad av dom så jag köper StarCoins o slösar liksom pengar.
Jag har sån ångest över hur mycket min pappa har lagt ner pengar på det spelet för min skull men när han gjorde det så brydde sig iallafall Sso om oss.
Ja. Det va typ det jag ville säga. Själv tycker jag att jag är en gnällspik som gnäller på allt o alla men som du sa, alla har olika åsikter om det här :)
Jag håller verkligen med dig! De nya områdena är fantastiska, absolut, men det känns inte som Jorvik. Silverglade har funnits nästan sedan spelets start, och alltid behållit samma "look". Men nya Silverglade - det känns inte som Silverglade. Jag får "sommarstugeby"-vibes av det, och det är absolut inget fel med den stilen - men det känns inte som Silverglade. Muren var Silverglades symbol - man tänkte direkt på den lilla charmiga byn när man såg den. Nu finns den inte längre. Visst, gamla Silverglade var utdaterat - men det är Silverglade enligt mig.
Sedan har vi uppdragen. När man har gjort klart Catherine's minnen - spelet tar slut. Ja, det finns uppdrag efter det, men de är långt ifrån så spännande som de föregående uppdragen. De nya uppdragen känns så långt bort från originalstoryn.
Och #11, du har helt rätt. Allt känns så rörigt - nya saker kommer in hela tiden, men inget fortsätts riktigt på.
Alla NPC:er! Jag vill t.ex veta mer om Jenna. Hur kom hon till Moorland-stallet? Varför kom hon dit?
En uppdatering jag gärna skulle vilja ha är att olika tider på dygnet kan man se henne ha ridlektioner, t.ex barn ( alla NPC's förstås) som rider runt i paddocken medan hon ropar kommandon, eller något sådant. Mer rörelse i Moorland helt enkelt! Det är där man startar speler, det är det som ger det första intrycket.
Jaja, nu ska jag sluta gnälla och äta lite, sedan kan jag se om det finns fler saker att vara en gnällspik över. :))
Alltså, jag skulle kunna sluta äta choklad, men jag är inte den som ger upp…
#0: Har spelat sen 2015 och håller verkligen med :( SSO har blivit så fint, men samtidigt känner jag inte igen mig längre. Har skrivit om detta till sso då många av mina vänner håller med mig, men inte fått nåt svar :( Har nästan slutat spela då jag inte tycker det är lika kul längre, tyvärr.
Jag har spelat SSO sedan 2013 (SSL & SS innan det) och dom senaste åren har det gått utför riktigt ordentligt. Wildwoods känns ihåligt, tomt och som andra har sagt, inte alls som Jorvik. Att dessutom ha en massa talande urhästar där när våra egna urhästar (både gamla och nya) är helt stumma känns jättekonstigt. Om dom hade lagt till en eller flera urhästflockar som inte kunde prata så hade jag kanske kunnat köpa det, men ja, hela wildwoods känns bara som ett försök att få spelare (speciellt yngre) att köpa mer urhästar. Jag har gjort flera försök att göra klart urhäst questarna men jag klarar inte av det, jag vill inte springa runt i ett tomt område och prata med talande hästar för att kunna få lite xp. Det slutar alltid med att jag stänger ned spelet och nu för tiden loggar jag bara in för main quests eller för att kolla in ett uppdaterat område, mina stackars hästar får inte ens stallhjälp längre.
Och såklart alla bortglömda områden och storylines. Hur länge kan man jobba på en galoppbana egentligen? Och kommer vi någonsin få reda på vad som hände med Evelyn Goldspur? När får vi mer uppdrag i dinodalen? Kommer vi ta reda på vad som är bakom kallternas dörr?
Och jag saknar all aktivitet med dark core och mörkerryttarna. Som i Starshine Legacy spelen när man skulle smyga in på dark core baser eller blev jagad av mörkerryttare i skogen och allt sånt. Det vore trevligt med några mindre storylines där man kämpar mot delar av mörkerryttarna istället för att t.ex samla skräp åt big bonny…
Då var min rant över… För nu…
Håller helt med er alla! Mer uppdrag, storylines och event! Det känns som att spelet mest står o trampar på ett ställe medans de häver ur sig mer hästar o träns??
Saknar verkligen tiden då man kunde spela quests en hel dag utan att få tråkigt. Samla skräp e inte lika kul Yehet121.
E så glad att det e fler än jag som känner såhär!
Håller också med om att jorvik känns mer som USA, visst, det kan vara kul med måtta men ändå.
Och när jag har spelat både star shine legacy o star stable årsryttarna så har jag haft roligare än jag haft på senaste tiden med starstable!
Saknar verkligen huvudstoryn och alla små uppdrag där man kan hjälpa jorvikborna med olika grejer. Nu gör jag mest dagliga uppdrag får att låsa upp de sista typ 10 uppdragen jag har kvar som e låste bakom ryktespoäng och det e inte alls så jag tycker sso ska vara!
Det ska va kul med fart o fläkt o mysterier med både DarkCore o GED.
Förlåt att jag e så kortfattad (😜) men jag önskar verkligen att star stable skulle kolla på de äldre spelen o efterlikna de.
Aja nu ska jag också sluta tjata men det var verkligen skönt att häva ur mig detta så jag inte har så många star stable nördar att prata ut med XD
FridaCatEagle