Star Stable iFokus

Star Stable

Etiketterveckans-uppdateringhästarhästnamnutrustning
Läst 729 ggr
Herveaux
2

Veckans Uppdatering - v. 18

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Coola arabhästar

Hej StarFam! Vi är superglada över att kunna presentera tredje generationens arabhäst!

Den nya och förbättrade arabhästen

Från hårremmens blanka lyster till nospartiets ikoniska lutning är synen av en arabhäst något som lär förundra. Det är en av de mest berömda och hänförande hästraserna i världen, med en unik historia och ursprung. Nu ser de ännu mer slående ut med en Generation 3-uppdatering!

Visste du? Arabhästen är framavlad för att klara det tuffa ökenklimatet och är liten, nästan späd i kroppsbyggnaden med ett särpräglat huvud och hög svans. Dagens arabhästar är spridda över hela världen och passar i en rad olika discipliner, som tävlingsridning och banhoppning. De är särskilt duktiga på terrängtävlingar och uthållighetsridning tack vare sin överlägsna tålighet. Det här gör dem till perfekta följeslagare på dina äventyr runt Jorvik!

Vilken av #AwesomeArabians är din favorit?
Vilken av #AwesomeArabians är din favorit?

Vilken är den nya rasen?
Tredje generationens arabhäst!

Var kan jag få tag på den?
Sex av arabhästarna finns nu på Goldspurs gård! Den svarta arabhästen stannar permanent på Fort Pinta.

Hur mycket kostar den?
950 Star Coins.

Vilken level måste jag vara på?
Alla kommer att kunna skaffa hästen på Fort Pinta direkt! För att kunna få de andra varianterna måste du ha nått level 7.

Vilka färger kan jag välja mellan?
Det finns sju vackra färger att välja bland: Skimmel, svart, brun, palomino, apelkastad skimmel, leverfux och fux rabicano.

Finns det något mer jag borde veta?
Arabhästar ur Generation 3 har alla en härlig, böljande svans som är typisk för rasen! Även om du bestämmer dig för att ändra arabhästens manstil kommer den att behålla sin unika svans. De har även en speciell rörelse! Tryck på mellanslag medan din arabhäst står still för att se den stegra sig graciöst och gå på bakbenen. Dessutom…

Nya visningsgrimmor till din arabhäst!

Ett set med specialutformade grimmor för de nya arabhästarna finns nu tillgängligt! De här grimmorna inkluderar ett permanent grimskaft och finns i tre vackra färger. Du hittar dem i Globala butiken och Goldspurs butik.

För tillfället kan de här grimmorna endast användas av arabhästar ur Generation 3.

Fina grimmor till din arabhäst
Fina grimmor till din arabhäst

Varför har de här grimmorna ett grimskaft medan de andra inte har det?

Vi kan just nu inte lossa ett grimskaft från en grimma och vi kan inte heller lossa tyglar från ett träns. Grimskaftet på arabhästgrimman går inte att ta bort. Våra andra grimmor har tvärtom inga grimskaft alls. Tycker du om det fasta grimskaftet, eller föredrar du alternativet utan grimskaft? Hör gärna av dig till oss och berätta!

Fler hästnamn!

En del av er har redan fått en smygtitt på den här uppdateringen när de nya hästnamnen släpptes några veckor tidigt. Nu är de nya namnen tillgängliga på alla språk! Vi har lagt till över 200 prefix och över 300 suffix att välja mellan när du ska namnge din häst! Du kan även välja mellanslag som ett alternativ om du vill ha ett kortare namn. Det ger totalt över 200 000 unika namnkombinationer!

Förbättringar av magisk hårrem

Vi har justerat den magiska hårremsväxlaren och gjort den bättre! Du kan fortfarande ändra hårremmen på din magiska häst i karaktärsbladet, men vi har gjort det enklare för dig! Tryck på ”H”-tangenten för att enkelt växla mellan din hästs magiska hårrem och vanliga hårrem. Tänk på att det sker med en fördröjning på 5 sekunder och nedkylning för att din häst inte ska bli stressad. Du kommer inte heller att kunna använda den här funktionen under tävlingar, vilket ser till att din häst är helt fokuserad på att vinna istället!

Din magiska häst visar nu sin magiska hårrem när du loggar in. Nu kan du se din magiska häst i all sin prakt så snart du öppnar spelet!

Veckans videoklipp!

Varje vecka delar vi med oss av ett av våra roliga videoklipp – ibland ett helt nytt och ibland en nostalgisk tillbakablick! Här är veckans videoklipp:
Den uppdaterade Araben

Kommer NÄSTA VECKA!

Vår älskade blå vän behöver din hjälp. Slå dig ihop med Ödesryttarna och vänner och kasta dig ut på ett äventyr för att rädda Fripp!

Ha en fantastisk vecka!
Kärlek från ditt Star Stable-team ♥

Text och bilder: https://www.starstable.com/se/article/10232

// Harley

• Redigerat 2021-10-01 11:15 av Herveaux
Maleficum
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul med lite fler hästnamn och skönt man kan börja välja kortare varianter och inte behöver ha dubbelnamn!

Såg en teaser på SSOs Instagram att Fripp kommer få nytt utseende. Hoppas verkligen det är en lite längre uppdragskedja och inte bara typ två tre uppdrag som det känts som det blivit senaste gångerna man äntligen fått något uppdrag.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Herveaux
2

#1: Jag ska genast dyka in och kolla nya hästnamn.
Kanske dags att uppdatera ett par av namnen i flocken som mest känts som nödlösningar. Tänkte också skriva en artikel med alla namn.
Vi har lagt till över 200 prefix och över 300 suffix…
Wish me luck. 😅

// Harley

Maleficum
2

#2: Är väl ett mångdagarsprojekt att plita ner alla namnen :P Var ju en hel del från början men med 500 nya ord att välja på så blir det en lååång lista! (Jag hoppas på att någon är ambitiös nog att uppdatera Jorwikipedias namn sida de närmsta dagarna för jag tycker det är lättare att kolla där en listan i spelet).

En artikel med alla namn där man kan ge och få namnförslag i kommentarerna skulle ju vara toppen!

Edit: Verkar som Jorwikipedia redan fått dit de nya namnen!

In Star Stable Online the player must select the horse name through two scroll bars. The name will consist of two words which can be combined however the player would like them to be. 1 The First Scroll Bar 1.1 A 1.2 B 1.3 C 1.4 D 1.5 E 1.6 F 1.7 G 1.8 H 1.9 I 1.10 J 1.11 K 1.12 L 1.13 M 1.14 N...
  • Redigerat 2021-05-05 12:17 av Maleficum
Herveaux
2

#3: Tack för länken! 😄 Var smidigt att dubbelkolla spelets lista med Jorvikipedias och krävdes bara lite småjusteringar, enstaka namn som inte fanns med och rätta lite stavfel.

// Harley

Herveaux
2

Jag gillar att man nu kan välja att slumpa bara den första eller andra delen av namnet! 👍
Jag skulle önska att man kunde rulla i listan med piltangenterna eller "gena" ner till tex alla namn på S genom att trycka på S-tangenten.
Listan för andra namnet, suffixet, ligger också ruggigt nära OK-knappen och jag råkade byta namn på hästkraken när jag satt och kollade listan. 🤨

// Harley

Maleficum
2

#5: Önskar också ett lättare sett att skrolla i listorna (och som du säger kunna hoppa till en viss bokstav). Gillade också att man nu kan slumpa bara det ena eller andra om man redan hittat en del man gillar men inte vet vad man ska kombinera det med!

Mitchika
3

Wow, den här uppdateringen får mig att vilja tvinga mig tillbaka in i SSO tidigare än planerat. Jag älskar araber och jag har drömt och längtat efter en tredje generations uppdatering av rasen sen jag började spela. Inte bara dök det upp utan det finns dessutom en vit variant, som jag drömt om! :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Maleficum
1

Tydligen planerar dem att göra alla hästar köldtåliga i framtiden (någon som hade kommenterat och undrat varför araberna var köldtåliga och då hade SSO svarat att de planerar på att ta bort den funktionen helt i framtiden).

Vet inte riktigt vad jag tycker om det :/

Herveaux
1

#8: Meh! Först vart ponnysarna lika snabba som storhästarna och nu detta… Trist tycker jag. 🤔

// Harley

Maleficum
2

#9: Man undrar ju vad motiveringen för det är… För att det ska vara jämställt? Eller enklare för alla? Kommer det sluta med att alla hästar kommer kunna delta i ponnyloppet och ponnychampionatet också då i slutänden?

Känns som en del förändringar senaste åren gjorts för att allt ska bli mycket lättare för spelarna men ett extremt lätt spel är ju inte speciellt roligt i slutänden. Man vill ju ha lite utmaningar också! (Som sagt saknar jag att inte behöva jobba lite mer med rykten och grejer för att få köpa vissa raser för de kändes så mycket mer speciella när man väl fick hem dem till stallet än nu när man kan skaffa alla direkt).

Och visst att det var drygt att rida runt på starthästen i Dinodalen innan jag samlade ihop rykte till en Fjording men det gjorde ju även det området lite extra speciellt och utmanande.

Och visst att det är ju smidigt att man nu kan besöka Pandoria med alla sina hästar men "historiskt" så ska ju starthästen vara speciell men snart kommer den ju i princip vara "värdelös" (för snart ändrar dem väl så man inte kommer behöva startis till specialuppdragen längre utan alla hästar klarar att flyga iväg med sin ryttare vid fara).

Mitchika
2

#8 & #9 Jag tycker personligen att sånt är lite trist. Visst är det kul att det är "lika för alla" till en viss nivå, men det tar ju helt bort unikheten med vissa hästar, raser och varianter så att den enda skillnaden är estetisk.

Jag gillar att det finns olika egenskaper och egenheter hos hästar och det väger in en del i mina val när jag köper häst. Det känns för mig som om dom vill ta bort fler av spelfunktionerna för att göra spelet ännu mer förenklat och mer till en "rid runt på vackra hästar i olika miljöer"-simulator.

Sen kan man ju också hävda att köldmekaniken var ett sätt att försöka tvinga spelare att köpa en ny, köldtålig häst för att kunna rida runt i full fart därinne. Det går väl ganska lätt att lösa genom att antingen ge vår magiska starthäst köldtålighet eller erbjuda spelare som låser upp Dinodalen en gratis köldtålig häst av någon förutbestämd variant?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Herveaux
3

#10: #11: Jag håller med er båda helt.
När jag började spela så fanns det bara tre olika raser som var köldtåliga.
Nordsvensken var då den enda jag kunde köpa innan jag låste upp Dinodalen. (Fjordingen krävde ett visst rykte med Kallterna inne i Dinodalen som Maleficum nämnde och Epona, där islandshästarna bor, var fortfarande låst för mig.)

Det var ändå något speciellt med att rida in i den där svinkalla dalen med min startis Dusty. Tänk att det var så kallt att hästkraken inte kunde få upp full fart! Det här var också på den tiden då jag vägrade låta Minna rida in dit utan ordentligt med kläder på sig. Frös hästen så frös definitivt också Minna. 🥶 Den spelinlevelsen håller på att vattnas ur tycker jag.

Jag önskar nästan att de (SSO) gick åt andra hållet så att tex Epona med sitt nästan tropiska Spegelträsk och Grytan vart varmare områden där värmetåliga hästar (tex Arab och Achaltekeer mfl.) kunde hålla högre fart än våra hästmammutar.

// Harley

• Redigerat 2021-05-07 11:55 av Herveaux
Maleficum
2

#12: Tycker också att det skulle vara mer skoj om det fanns värmetåliga hästar (som du nämner Arab, Achaltekeer, Marwari och liknande raser) och att det fanns ett specialområde enbart för dessa! (Och att det i såfall är bättre att Startis tål alla klimat om de nu vill göra det "lika" åt alla, men som sagt försvinner ju lite av charmen då också).

Amephyst
3

Oh, tanken om att kallbloden skulle vara långsamma i Epona var en riktigt spännande idé! 😮

Och jag hör till dem som i flera år snabbt blockerat folk som rider i Dinodalen med kortärmat. Ximena har alltid någon typ av jacka inne i Dinodalen, för om det varit täckt av is i 100 år, så är det helt klart för kallt för en vanlig tröja.

Jag hade också hellre sett att man skulle kunna köpa en ländtäcke till de hästar som inte är köldtåliga för att de ska kunna hålla värmen. Det lär dessutom vara billigare än en helt ny häst. Dessutom så blir det ett nytt kul sätt att styla sin häst på.

Överlag vore det kul att få väder och klimat att påverka hästar och ryttare. Och bara för att ett spel är enkelt betyder det inte att det måste vara utan djup. Super Smash bros är ett spel som man enkelt kan klara av genom att bara trycka på alla knappar som finns, men vill man vara riktigt bra så kan man lära sig olika kombinationer, counters mm. Det går att ha ett spel som är enkelt för nybörjare, men tekniskt och invecklat för de som spelat ett tag.

Scorpio97
3

Jag tycker också att det är trist om dom tar bort köldtålighet. Visst har jag svurit över det någon gång när jag bara ska göra något snabbt uppdrag och inser för sent att jag har fel häst, men jag tycker ändå det förbättrar spelupplevelsen. Hade det varit helt omöjligt att göra uppdragen utan rätt häst hade jag nog förstått argumentet "lika för alla" lite bättre. Men nu går det ju faktiskt att vara i dinodalen ändå, det tar bara längre tid (tävlingen kanske är ett undantag, men jag tror den ska gå att klara även utan köldtålig häst?)

Jag skulle mycket hellre lägga till fler speciella egenskaper för raserna, tex värmetålighet som ni tar upp. När man gör uppdrag där man ska bära saker på hästen har jag också tänkt att det är lite lustigt att min ponny klarar av att bära lika mycket som min nordsvensk. Jag hade gillat om små hästar antingen kan bära mindre last åt gången eller måste röra sig långsammare vid mycket last, jämfört med stora/kraftiga raser.
Om man absolut vill förenkla tycker jag också det är bättre att göra så att starthästen tål alla klimat, än att ta bort skillnaderna mellan alla hästar. Om starthästen kan flyga är det väl inte helt orimligt att den har lite andra magiska fördelar också.

Själv har jag ingen islandshäst (gillar inte utseendet, och är rätt restriktiv med vilka hästar jag köper) så jag kan inte göra islandshästtävlingen. Jag irriterar mig lite på att ha ett gult utropstecken jag inte kan göra, men det betyder inte att jag tycker att det borde ändras.

//Jessie

Herveaux
2

#15: Tävlingen i Dinodalen går att klara av utan köldtålig häst.
Vi har t.o.m ett achievement (prestation) som heter 'Medaljen kallar' där man ska få en medaljtid med en icke-köldtålig häst i Dinodalen-loppet.

// Harley

Maleficum
0

#16: Den kommer ju inte gå att få isf om de gör alla hästar köldtåliga :( Undra om de bara kommer ta bort den då eller om det kommer ligga kvar utan att det kommer gå att få (som vissa upptäckta platser som är omöjliga att upptäcka för att de inte finns på kartan :P typ Brödön).

Scorpio97
0

#16 Tack för infon! Hade ett vagt minen av att jag hade gjort tävlingen utan köldtålig häst, men var inte säker. Att det var en prestation hade jag helt glömt :)

//Jessie