In memory ... den gamla världen i SSO
Hej på er!
Jag funderade länge hur jag ska kallas det här diskussionsämnet och inget blev så bra.
Ämnet ska handla om, vad ni saknar genom SSOs ändringar.
Jag märkte, att jag saknar väldigt mycket de gamla 1 generation starthästarna. De var väldigt speciella och var så fina. När SSO utvecklades vidare, så tappade man också mer och mer kontakt till dem. Dessutom lyckade man ganska ofta att ta bra kort på dem ;) SSO skulle inte ha ändrat på dem. Jag hade velat att ha min kvar.
Vad saknar ni så från den "gamla" världen?
//Cyndi
Jag är medlem i ridklubben "Silent Heroes Inc." på Marshmallow Clouds.
Min blogg "Cynthia Winterborn".
- Redigerat 2022-01-13 15:44 av Herveaux
När jag börja spela tror jag starthästen redan blivit uppdaterad en gång för den var inte riktigt lika kantig som en del av de gamla hästarna som stod i stallen runt om i Jorvik.
När jag spelade om spelet med en annan karaktär så vet jag att jag saknade flera uppdrag som försvunnit (men kan inte minnas på rak arm nu vilka det var) så det kändes väldigt trist.
Sen kan jag sakna lite att behöva jobba för vissa hästar (även om såklart det inte behöver gå till överdrift som med runspringaren), tex samla rykte för Welshen och gamla Fjordingen (saknar apropå det Kalterna), uppdragen man behövde göra för att få skaffa Spirit (fler såna skulle jag vilja se för "specialhästar"). Visst är det bekvämt att bara kunna skaffa en häst direkt (så länge området de är i är upplåst för en) men samtidigt känner iaf jag att jag är lite gladare över de hästar jag fått jobba lite för.
Saknar nästan lite hästmarknadens runt resande också.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Som vanligt kommer jag och härmar Maleficum. 😅
Jag tycker spelet under senaste åren har börjat göras lite för "enkelt", spec när det kommer till att få nöta och jobba för att bygga upp tex rykte eller slutföra de (förr) mer långdragna uppdragen, som tex pandoriska sprickorna eller solens cirkel.
Åh, hästmarknaden ja. 😄 Jag hade hellre sett att de for till fler nya platser än vart permanent parkerade där mellan Moorland och Fort Pinta.
Jag kan också sakna tiden då bara en del hästraser var köldtåliga. Hur frustrerande det än kunde vara att springa hem och hämta en annan häst så gav det ändå mer känsla för hur förbaskat kallt det verkligen är (eller iaf var) i Dinodalen när en del hästkrakar helt enkelt frös för mycket för att få upp farten där inne.
Inne på samma tema kan jag sakna tiden då en ponny inte var lika snabb som de stora hästarna. Där hade jag önskat att de tex lagt till separata topplistor i loppen för ponny och stor häst.
Tillägg: Hur kunde jag glömma det här när vintern precis lämnat Jorvik! 😮
De gamla juluppdragen. När man fick julpynta stallen. Det var så otroligt mysigt att rida runt och plocka fram julpynt och klä julgranar runtom på ön.
// Harley
- Redigerat 2022-01-13 15:47 av Herveaux
Alltså jag saknar snö på Jorvik, de gamla juluppdragen med tomten och snögrottan.
Precis då jag skaffa mig en köldtålig häst då jag hade skapat Tilde - kontot, så tog de bort köldtålig - systemet😱. Saknar det.
Saknar de gamla fjordingarna också , de var gamla, de var kantiga , de var skruttiga och Helt Underbara.
Åh ja Herveaux , hästmarknaden saknar att den inte byter ställe🥺
Och jag önskar att de hade lagt ner lite kärlek när de skapade starthästen , de har kopierat trakherner ( stavfel )hästens gångarter😡
På tal om specialhästarna t ex spirit skulle jag gärna vilja se i framtiden och så hann jag aldrig få spirit 😡
Skulle också vilja att Barkheart hästarna skulle komma tillbaka.
Nu har vi ju fått tillbaka våra stora gamla whinfell hästarna, men gillar inte dem.
Jag saknar också lilla James han var så rolig😂😂
//Tilde
Tjena^^
- Redigerat 2022-01-13 20:56 av EquusCaty
#3: Måste bara komma lite till SSO's försvar här om det blivit något missförstånd.
Teamet la ner mycket tid, energi och kärlek på starthästen, tro inget annat.
I skrivande stund har vi över 40 olika hästraser på Jorvik (om man inte räknar med de magiska hästarna vars modell och rörelser kommer från andra raser) och det är inte det lättaste att komma på så många olika unika rörelsemönster, utan att resultatet blir helt galet. Vem vet, kanske avlades Trakehner fram med en del Jorvikiskt varmblod långt bak i leden. 😉
Spirit var på tillfälligt besök i ett samarbete med DreamWorks Animation så det är DreamWorks som bestämmer om han får komma tillbaka igen.
Barkhart-hästarna var också på tillfälligt besök på Jorvik, jag har inte lycktas läsa mig till varför de bara fanns att köpa där och då. Jag misstänker att de var ett 'passion project' (kärleksprojekt) från en SSO-medarbetare, men varför de vart så tidsbegränsade är en gåta.
Whinfell-hästarna har aldrig försvunnit. Alla de olika magiska hästarna som Gary Goldtooth har med sig kommer tillbaka då och då.
// Harley
- Redigerat 2022-01-13 21:43 av Herveaux
Jag hade testat SSO några gånger innan, men det var först 2019 jag själv hade ekonomin så jag kunde ta mig längre än bara gratisnivåerna och börja spela på allvar. Men jag har alltså aldrig spelat med dom gamla hästmodellerna och har ingen särskild känsla för dom. Jag tror jag bara köpt gen 3 hästar, för jag tycker dom är mycket finare i allmänhet.
Men jag spelade dom gamla Starshine Legacy spelen innan. Och jag kommer nog alltid sakna Fripp samt Ödesryttarna och deras hästar så som dom var i dom spelen, och innan uppdateringarna i SSO. Inte bara gällande utseende, utan bakgrundhistorier och personlighet också. Hade jag upptäckt Star Stable idag och bara fått en bild på dom nya respektive gamla utseende hade jag utan tvekan tyckt att dom nya var snyggare gjorda. Men det är inte "mina" ödesryttare liksom.
Sen håller jag absolut med om att det blir tråkigare när dom gör spelen enklare. Det gav något extra till spelet när man var tvungen att byta häst om man ville kunna ta sig fram i Dinodalen inom rimlig tid, och trots att jag aldrig ens köpt någon welshponny så gillar jag att det krävdes visst rykte för att låsa upp den. Det gör eremitens karaktär mer trovärdig. Sen måste det inte gå till överdrift och ta evigheter att låsa upp en häst, men inom rimliga gränser tycker jag det är något som borde användas mer.
Att man inte längre behöver driva fram hästen för att den ska fortsätta springa framåt är också en sån ändring för mig. Det känns inte särskilt trovärdigt att alla hästar skulle fortsätta galoppera i full fart i all oändlighet så länge dom inte springer in i något. Personligen hade jag föredragit om det blev en ändring i motsatt riktning så att hästen fick en stamina-bar eller liknande, och att den även om man fortsätter driva framåt inte kan springa i full galopp hur länge som helst.
Eller så hade jag uppskattat om förenklingarna åtminstone gick att välja bort. Om jag vill krångla till det för mig själv och ha kvar köldtålighet, varför får jag inte det?
//Jessie
#5: Det sitter så i muskelminnet att gasa hela tiden så jag märker inte ens att hästen fortsätter hålla farten av sig själv. 😅 Glömmer konstant bort den uppdateringen.
Där slog du verkligen huvudet på spiken! "Om jag vill krångla till det för mig själv och ha kvar köldtålighet, varför får jag inte det?" 👍
Det fick mig att tänka på hur jag saknar att behöva pausa och ta hand om hästen. Mata, vattna, rykta och kratsa hovar. Hade alltid mina pit stops längs levlingsrundan. Det kan jag sakna. Även om jag såklart kan göra samma rutin idag så var det annat när det faktiskt behövdes.
// Harley
#6: Jag gör samma sak! Glömmer helt att hästen springer va sig självt. 😅
Jag spela aldrig på tiden man behövde sköta om hästen flera gånger över dagen men tycker, speciellt nu när man kan sköta den vart som helst, att det skulle kunna komma tillbaka (speciellt eftersom skötsel satsen fortfarande finns kvar på prylarna).
#6-7 Jag brukar också glömma bort det och gasar hela tiden pga muskelminne, men varje gång jag av någon anledning påminns om uppdateringen så stör det mig att jag egentligen inte måste göra det.
Jag spelade inte heller under tiden när hästen behövde tas hand om oftare, men hade nog också gillat om det kom tillbaka. Fanns stallskötaren inte under den tiden, eller hur fungerade dom två funktionerna med varandra?
Och jag håller med dig Harley att det inte är samma sak att man kan göra något, som att det behövs. Jag kan såklart välja att bara gå i trav om jag rider en icke-köldtålig häst i Dinodalen, men det är inte samma sak.
//Jessie
#8: Stallhjälpen fanns att köpa då också. Det var bara hästen du red omkring på som behövde extra tillsyn. Jag kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog, 20-30min kanske? Sen kom skötselikonerna fram under hästens namn. Först var de gröna, sen gula och sen röda. Totalt glömt bort hur långt tid det tog för dem att byta färg…. 😣
När skötselikonerna syntes under hästens namn så vart hästen liiite påverkad, lite som när man missat stallskötseln och hästens humör sjunkit. Även när skötselikonerna var nere på rött så var det ingen direkt markant skillnad på hästen men en viss skillnad märkte man allt.
Ville man ta nya rekord på tävlingsbanorna eller ta medalj i championaten fick man passa på att ta hand om hästen innan start, då var den som snabbast.
// Harley
#8 Okej, tack! Låter som en kul funktion tycker jag
//Jessie
#2: Citat: "Tillägg: Hur kunde jag glömma det här när vintern precis lämnat Jorvik! 😮
De gamla juluppdragen. När man fick julpynta stallen. Det var så otroligt mysigt att rida runt och plocka fram julpynt och klä julgranar runtom på ön."
Åhja … jag hittade nyligen kort på det gamla spelet, där man behövde dela ut presenter ;) Det var ganska roligt! Synd, att det försvann.
//Cyndi
Jag är medlem i ridklubben "Silent Heroes Inc." på Marshmallow Clouds.
Min blogg "Cynthia Winterborn".
Jag har spelat i 7 år i år men jag tröttnade då jag inte fick köpa Star Rider. Nu på senare tid (ca 1,5 år sedan) började ytterligare några till kompisar spela och då var vi ett gäng som köpte Star Rider. Sedan dess har jag spelat aktivt men det är inget jag kommer ihåg och saknar.
Om man bara vill tillräckligt mycket klarar man det.
/Elena
boktips.webnode.se/om oss/
#11: Det var riktigt lattjo att få flyga släden över Jarlaheim. Jag var alltid nära att missa en skorsten, samma varje gång. 😆
Skulle gärna se den tävlingen komma tillbaka i uppdaterat format.
// Harley
Åh! Vilka minnen man får när man läser alla era svar. Saknar allt det ovannämnda, förutom kanske sega ponnysar 😂 men juluppdragen sörjer jag ännu. Gamla startisarna också! Och skötseln, och kylan i dino, och att behöva gasa på hästen… Jag är med er i att ha i muskelminnet att sitta å gasa, gör det konstant.
Jag saknar också gamla Silvergladebyn och spec Steves. Byn är väl ok, förutom vissa saker (alldeles för mycket träd) men Steves gillar jag verkligen inte. Alltför mycket träd där också. Det är såpass att jag numer undviker området helt och hållet, för blir bara less över att se det. Saknar när det var öppet och luftigt där, som ute på fält, och inte instängt och halvt kalostrofobiskt. 😥
Men annars är nog hästskötseln något jag saknar mycket. Har så många hästar att det inte finns tid att sköta om alla, så har stallhjälp, så nu när man inte behöver sköta hästen när man rider så blir det knappt någonsin av. Än rider jag runt med borste, hovkrats, mat och vatten ändå. Kanske i hopp om att det en vacker dag kommer tillbaka.
En till sak som jag tycker visar på hur de gjort spelet enklare är med hur man låser upp nya områden. Mistfall+Wildwoods mest specifikt. Till Mistfall springer man in med Rania och tvingas rida och racea och fly från vargar rakt igenom hela området och man får verkligen inte ta det i sin egen takt eller upptäcka själv. När man låser upp GÅD, som är det första området som släpptes efter Silverglade, får man helt enkelt en nyckel från Conrad, och låser upp porten själv. Framför en är då en helt ny värld och man får själv leta sig fram till NPCer och saker att göra (med viss hjälp av kartan, om man så vill). Wildwoods låste man upp genom att i princip gå i led två-och-två och hålla hand med rangerserna. "Det är så farligt där!!" Jaha… men hur kul skulle det då inte vara att få möta farorna på egen hand och ta sig igenom dom själv?! Måååste jag hålla hand med Astrid? 😂
Områden där man får en "lycka till!"-spark i röven, och sen måste upptäcka själv: GÅD, Dino, Sydhoven (gränsfall). Områden som man får viss guiding men inte stenhårt: Skördebygden, Epona (Epona precis i början, efter man dumpad Herman får man klara sig lite mer själv). Och sen håll-NPCn-i-handen-områden: Mistfall och Wildwoods. Norra Wildwoods fick man la låsa upp på egen hand, men sen blir man rätt hårt styrd av NPCena i upptäckten av området. Så ja, äldre områden=mindre hjälp, nyare områden=mer hjälp. Hoppas nästa nya område blir ett som man får upptäcka själv, mycket roligare så!
Blev en lång rabbling igen.. sorry! 😅
#14: Där satte du verkligen ord på en skavande känsla jag inte kunnat få grepp om riktigt: hur man får utforska nya områden.
När jag (äntligen!) låste upp GÅD och den där fördömda järngrinden långsamt öppnades är ett av mina härligaste minnen i spelet. Jag hade redan sett en hel del av GÅD i Esme Silverforce's playthrough men just känslan att få rida in i den gyllene dalen för första gången var rent magisk. Jag och Dusty sniglade oss genom hela området, tror knappt vi gick upp i trav. Morsade på alla nya ansikten längs vägen och flyttade in hos Gyllenbladet när vi väl kom fram till vårt nya hem. Åh, vilken nostalgi! 🥰
// Harley
#15 Varje gång jag låst upp områderna så har jag älskat att låsa upp GÅD, så himla härligt varje gång, och på något sätt magiskt, även om det är 5e kontot jag gör det på. Det är nåt med att sakta trava in där, in i det "okända"… Kanske är det nostalgin till när jag låste upp det för allra första gången med Rose - så otroligt efterlängtat var det för mig med! Mistfall-upplåsningen ogillar jag varje gång, och skulle helst skippa hela saken 🙈
Bjuder för nostalgins skull på en bild på Rose och Sky från 2013! 😍
…var också "tvungen" att återskapa bilden, så här är samma gubbe och häst i samma utstyrsel, rätt exakt 9 år senare :') Älskar fortfarande min startis och är jättenöjd med hur de ser ut även i sin uppdaterade format, även om gen 1-versionen var underbar på sitt sätt ❤
#17: Verkar som om Rose hittat stigbyglarna efter alla år också 😂
#18 Sadelngjorden också! 😆 Inte lätt när de i Moorland bara slänger upp en på en häst och sen inte ger en gedigen lektion i ridning, hur ska man då veta att foten ska va bygeln! 😂 Snacka om balansträning: utan stigbyglar på en sadel utan gjord! 😳
#19: Kanske bästa grundträningen 😂 Något nytt att införa på ridskolorna kanske :P
#17: Åh, vad roligt att se "då" och "nu" så där! 😄
// Harley
Xd
Tjena^^