Hästspel-tråden
Trådar låses automatiskt vid 100 inlägg.
Den nya tråden hittar du här:
https://starstable.ifokus.se/discussion/1594612/hastspel-traden-2
Det tog sin tid men nu har det äntligen börjat komma ut riktigt bra hästspel! 😀
I den här tråden är det fritt fram att diskutera alla andra hästspel som finns utöver SSO.
Gamla spel, nya spel, spel under utveckling…babbla på bara!
Vi kan aldrig få nog av hästspel, eller hur? 😄
Hästspelet Howrse har ett eget forum på iFokus som du hittar här:
https://howrse.ifokus.se/
Alla spel har sina styrkor och svagheter så låt oss hålla en trevlig ton i tråden.
I den här tråden är det okej att göra reklam för tex discord-servrar som inriktar sig på ett hästspel som inte är SSO.
Just ja, kolla gärna med spelutvecklaren om det är okej att posta bilder från spelet innan ni gör det här i tråden. Säg gärna till om ni vill ha hjälpa att kolla om det står något om det i spelets regler eller Användaravtal.
SSO låter oss posta hur mycket bilder vi vill men alla spel har inte samma regler.
Ha så roligt och ser fram emot att se vad ni hittat för roliga hästspel!
Tack Maleficum som gav mig idén till tråden. 💜
// Harley
- Redigerat 2024-09-18 09:26 av Herveaux
Vad spelar ni för andra hästspel än SSO?
Nu tänker jag inte bara på PC/Mac-spel utan också spel till olika spelkonsoller eller appar? Berätta gärna!
Vad som räknas som "hästspel" får ni bestämma. Att det finns hästar med i spelet räcker för mig. 😄
// Harley
- Redigerat 2022-03-28 21:19 av Herveaux
Jag var som besatt av Equiverse ett par år. https://www.equiverse.com/
Spelet är på engelska.
Ni som känner till Howrse kan tänka er en enklare version av det.
Inte lika många funktioner som Howrse och inga fantasy-hästar men ett väldigt trevligt community och nära kontakt med utvecklarna bakom spelet.
Jag drev en egen version av Stallet Gyllenbladet där jag födde upp Trakehner-skimlar och fuxfärgade Clydesdale.
Spelet är gratis men en del "lyx" får man betala riktiga pengar för, tex stallhjälp för alla hästarna med ett knapptryck istället för att klicka på 4 olika knappar hos varje häst. Lite som Stallhjälpen i SSO.
// Harley
Jag spelar Howrse och har gjort det sedan svenska versionen startade 2010, och är även moderator där sedan några år tillbaka. Även om jag tyckt att utvecklarna gjort många tveksamma beslut senaste åren och en del av känslan försvunnit så har det ändå varit ett "hem" för mig under lång tid och jag har träffat många underbara människor där, och jag spenderar fortfarande timmar där varje dag.
Sedan spelar jag även HorseReality lite mer sporadiskt. Gillar det mer realistiska avelssystemet där, det relativt långsamma tempot och jag tycker utvecklarna är bra på att lyssna på sina spelare, men det har även en hel del funktioner som fortfarande är ofärdiga.
För någon månad sedan testade jag Horse Isle 3, men kände inte riktigt att det var så roligt (sen hörde jag om en del grejer om tidigare händelser som gav mig dålig känsla).
När jag var yngre hade jag några hästspel på CD till datorn. Minns bland annat Arvet från Roseman Hill (som jag dock aldrig fick spela klart pga buggar) och Ride, sen vet jag att jag hade fler (något Häst & Ponny?).
Har även haft StarShine Legacy-spelen men har inte dom kvar längre, så jag blev väldigt glad när dom släpptes på SSOs hemsida så jag fick spela dom igen.
För kommande spel håller jag ett öga på Astride. Sen kunde jag ha svurit på att jag såg något mer kommande hästspel (2022? 2023?) som hade något med magi att göra också, men kan inte komma ihåg namnet eller hitta det på en snabb googling.
//Jessie
#3: Åh, jag är något av en lurker inne på Howrse och blir alltid lika imponerad över dina utförliga och informativa svar. Som en Howrse-wiki i människoformat! 🥰
Jag har testat Howrse i omgångar men det har aldrig riktigt klickat oss emellan. Där är det inte Howrse som brister utan jag. 😆
Känslan av "hemma" du beskriver är nog så som jag känner för Jorvik.
Åh, Häst & Ponny-spelen! Jag hittade Häst & Ponny Ridskolan och Häst & Ponny Ridlägret för en liten slant på Blocket och var tvungen att köpa dem på studs. Tyvärr lyckas jag inte få igång Ridskolan men Ridlägret har jag spelat igenom ett par gånger, snacka om nostalgi! 😄
// Harley
Som yngre spela jag lite Arvet från Rosemond hill men var så buggit att jag gav upp.
Under lång tid spela jag och min kompis ett häst sim spel på nätet där man kunde avla och stort fokus låg på att göra personliga bilder till sina hästar (vilket jag ägna mycket tid på). Kan för mitt liv inte komma ihåg vad det hette dock och tror inte det finns kvar längre (iaf inte i den formen det var då) tror det hette något i stil med horseland men det är ett helt annat spel nu om man söker på det. Men vet att jag avla på Fjordingar och Camargue hästar.
Annars blev det inte mycket hästspel för mig som ung utan spela mer strategispel som Age of Empire (och såklart så var mina favoriter de ridande gubbarna, speciellt de ridande med pilbågar och gjorde ofta mängder av dem).
För ett antal år sedan började jag spela Howrse men tröttna efter några år och har i princip slutat det nu (spendera sista tiden med att ge bort alla mina saker man kan ge bort).
Spela Horse Reality när det var i beta men hade inte tid att fortsätta när det släpptes men har nyligen börjat spela det igen då jag gillar den realistiska genetiken (spelat Lucky Lapine i 10 år som är kaninavels spel med realistisk genetik som nu tyvärr dött lite då ägaren inte har tid för spelet så ville ha något liknande).
Har precis börjat spela Equestrian the game också (släpptes för några dagar sen). Fortfarande under utveckling och det finns potential med det.
Ser fram emot Tales of Rein Ravine! Verkar ha väldigt intressant och komplext styrsystem! Att det också är enbart en person som jobbar med det gör det ännu mer intressant.
Astride ska också bli intressant att se vad det blir.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5: Just ja, tack det var så det hette; Tales of Rein Ravine.
Det såg väldigt intressant ut, speciellt styrsystemet, aldrig sett något liknande. 😍
Postar videon om spelet som Maleficum postade i Tråden om lite allt möjligt-tråden där man får se hur bl a styrningen fungerar.
// Harley
#4 Haha, tack! Man samlar på sig en hel del info när man har spelat ett tag, haha. Sen kan jag avslöja att en del av mina svar är välformulerade för att jag har skrivit ner vanliga frågor och svar i ett dokument (samt info som jag själv har lätt att glömma). Jag älskar att hjälpa folk med Howrse och svarar gärna på alla möjliga frågor, men det blir mindre spännande när man svarar på samma fråga för femtioelfte gången. Särskilt när det är något som är lite krångligt att förklara så det tar ett tag att skriva. Så sånna svar har jag sparade så jag bara kan klistra in och eventuellt anpassa efter frågan, och då kan jag ha slipat till formuleringarna under flera år, haha.
Sen finns det faktiskt en hel del grejer jag inte kan och som jag får leta info om när någon frågar. Jag har tex inte avlat så mycket i lag, så sånna frågor blir jag ofta osäker på och får kolla upp. Sen har jag en dum ovana av att anta att alla spelar på dator/klassiska versionen bara för att jag själv starkt ogillar mobilversionen 😂 Vilket blir lite förvirrande ibland med nya spelare som bara spelat på mobilen och inte upptäckt den andra versionen än
Jag testade någon av dom engelskspråkiga Howrse innan den svenska fanns, men då trivdes jag inte lika bra. Men det kan helt enkelt ha varit på grund av språket. Jag var ju inte så gammal då. Men på svenska har jag nog alltid känt mig hemma. Eller åtminstone så länge att jag inte minns tiden innan. Sen har det som sagt gjorts en del tveksamma beslut (att forumen togs bort tidigare i år tex) vilket förstör något spelets känsla för mig och jag förstår varför många som spelat länge nu har slutat. Men jag spelar fortfarande aktivt (sen är det väl mycket lojalitet/nostalgi, att jag redan har lagt ner så mycket tid och energi där, att jag gillar communityt osv. Hade jag upptäckt Howrse idag vet jag inte om jag hade fastnat på samma sätt).
Jorvik har också en hemmakänsla för mig, men jag måste säga att den minskar lite i takt med att spelet uppdateras. För mig är det nog fortfarande StarShine Legacy-Jorvik som är det "rätta". Jag förstår varför platser och karaktärer måste uppdateras men det blir inte riktigt samma sak.
Det fick mig förresten att tänka på ett annat webbläsarspel som inte längre finns såvitt jag vet. Jag minns tyvärr inte exakta namnet eller stavningen men det var något i stil med Hippizion, Hippizzon eller något sånt. Det var också ett webbläsarspel och nog det första hästavel-spelet jag verkligen fastnade för, men tyvärr dog det efter ett tag. Tror jag började spela ungefär när spelet toppade eller strax efteråt sen gick det sakta nedåt liksom. Ett problem var att det fanns ett maxtak för hur bra aveln kunde bli (så när hästarna nådde 100 poäng i alla kategorier fanns liksom inte mer att göra) och sen tror jag ägarna/utvecklarna tappade intresset så det hände inget från det hållet. I slutet fanns en klick väldigt lojala spelare men väldigt få nya hittade spelet och det var uppenbart för alla att det inte gick att rädda. Men det bytte ägare eller något sånt och dom ville göra en ny version för att starta om alltihop. Jag minns att jag var inne på den gamla versionen till sista sekund, och minns fortfarande sorgen när man loggades ut automatiskt och möttes av meddelandet att spelet var officiellt nerlagt. Jag testade den nya versionen men det hade inte samma känsla och jag tror inte det kom igång riktigt.
Någon annan som minns det spelet?
Djur.nu hade en liknande utveckling. Det var inte ett hästspel egentligen, men hästar fanns där åtminstone dom sista åren om jag minns rätt (utöver hundar, katter, hamstrar och kaniner?). Även där spelade jag tills sidan lades ner (jag har uppenbart svårt att sluta spela spel jag en gång gillat/älskat, haha).
Stallet.se vet jag också att jag testade någon gång, men fastnade aldrig.
#5-6 Håller med om att styrsystemet på Tales of Rein Ravine verkar väldigt intressant! Jag tycker det är roligt att det görs fler hästspel överlag. Lite konkurrens kan vara nyttigt för utvecklingen. Hittills har det väl känts lite som att man spelar dom hästspel som finns och är nöjd med det trots att man vet att det skulle kunna göras så mycket bättre när man kollar på spel i andra kategorier. Åtminstone för mig.
//Jessie
#7: Den där idén tänker jag stjä… låna av dig. Att ha en FAQ att ta till vore guld ibland. Speciellt när man bara har äppelmos innanför pannbenet och för sitt liv inte får till en begriplig formulering. 😅
Där är jag likadan. Hittar jag ett spel eller forum jag gillar så får utvecklarna bända loss mig med kofot för att jag ska släppa taget.
Låter så hjärtskärande när spelet stängdes ner. Vilken sorg! 😥
Just ja! Stallet.se vart min lillasyster helt tokig i. Jag fastnade aldrig själv för det.
Håller fullkomligt med dig! Konkurrens är nog just vad som behövs här.
I tok för många år har vi fått "nöja oss" med halvdana hästspel. Här tror jag både SSO och Red Dead Redemption II har visat vilken marknad som faktiskt finns för hästspel, eller iaf spel med hästar. 😀
// Harley
Är det någon bok, film eller serie om en eller flera hästar ni skulle vilja se i spelformat?
Antingen att det följer handlingen mer eller mindre troget eller ett mer öppet spel i samma värld där boken/filmen/serien utspelas?
(Jisses vad jag babblar. 😄 Lika bra att passa på att skriva när inspirationen slår till.)
// Harley
#8 Absolut, gör det! Jag har ett Google Drive-dokument så jag når det från alla enheter. Speciellt när jag bara har mobilen till hands är det så smidigt att bara kunna kopiera och klistra in och veta att nödvändig information finns med. Det är ju inte alltid man har hjärnan med sig precis som du säger 😂
//Jessie
#9 Nu var det evigheter sedan jag läste dom, men jag minns en bokserie som hette typ Windy ledarhingsten. Verkar heta The Silver Brumby på engelska. Handlade om en vildhästhingst som i Australien. Han var palomino vilket tydligen var/är ovanligt och gjorde honom extra utsatt för människor som vile fånga in honom och sådär.
Att spela som en ledarhingst för en vildhästflock skulle vara ett lite annorlunda hästspel enligt mig. Att hitta föda och vatten, undvika människor som vill skada/fånga in hästarna, leda flocken och eventuellt hitta passande ston, slåss mot andra hingstar osv. Måste kanske inte följa just bokens handling så noga men den miljön vore väldigt intressant tycker jag.
Edit: Jag trodde dock han var skimmel och minns han som sådan, men enligt den engelska wikipediasidan är han palomino. Kan vara att han bara beskrevs som "silverfärgad" eller något och jag som barn antog att det betydde skimmel.
//Jessie
- Redigerat 2022-03-29 00:21 av Scorpio97
Att ha svårt att sluta med spel man gillar känner jag också igen! Speciellt då med LuckyLapin. Även om det är ganska dött och jag har numera de bästa djuren i spelet och det egentligen inte händer så mycket så har jag svårt att sluta helt (även om jag numera har perioder då jag inte loggar in dagligen som jag annars alltid gjort).
#11 Låter som det skulle kunna bli ett skoj spel med rätt utvecklare! Om det var internetbaserat skulle man ju kunna ha funktioner där man kunde träffa andra spelares flockar och kanske försöka slåss och sno ston från varandra (men då att det är valbart).
#11: Ooh! Spännande idé, tycker det låter riktigt intressant.
Hoppas en (eller flera) utvecklare vill ge ett sånt upplägg en chans.
// Harley
Det finns en sajt nu som heter hästspel😉
Tjena^^
#12 Onlinefunktioner är en bra idé, det skulle kunna fundera väldigt väl med den typen av spel! Även om jag egentligen föredrar single player överlag men om man kan göra det valbart vore det ju toppen :)
#13 Jag har spelat WolfQuest där man spelar som en varg i en liknande typ av spel, så det var väl det som låg i bakhuvudet och gav mig idén xD
//Jessie
Equestrian The Game har jag börjat spela nu, sen det kom ut i Europa för några dagar sedan! Det är ett gratis mobilspel, och väldigt välgjort tycker jag. Sen så såg jag någon nämna ett magiskt hästspel tidigare i tråden men kan verkligen inte hitta den kommentaren, men Wildshade skulle kunna passa in på den beskrivningen. Det är ett mobilspel det med, men det handlar om racing och hästarna kan ha fantasyelement i utseendent. Väldigt trevligt spel det med, även om jag inte fastnade för racing direkt, har aldig varit något fan av det, tyvärr.
#11 Wild Horse Valley är ett webbläsarspel som handlar om att vandra runt som en vild hingst, lite som Howrse fast vilda hästar. Dock så ska man själv inte hitta vatten, utan man går på "upptäcksfärder" där man kan hamna i olika situationer, och så har man en flock med ston och föl. Man kan även strida mot andra eller mot vilda djur, vilket jag tycker är väldigt kul inslag!
#16 Intressant, tack för tipset!
//Jessie
Åh! Jag spelade en drös med hästspel på PS1 och PS2, och även gamla Windows xp-spel.
På PS1 hade jag ett Barbiehästspel, Barbie: Race and Ride (min favorit som liten) och sen senare en som heter Mary Kings Riding Star. Senare spelet får man följa karaktären Sarah genom en rad av fälttävlanstävlingar, och emellanåt ta hand om hästen. Det var alltid för svårt för mig som liten! Senare i livet (när jag lärde mig engelska haha) märkte jag tränings-läget och också multiplayerläget, där man också kunde spela/träna på tävlingarna ensam, och då kunde jag träna upp mig i att styra hästen. Efter det gick också storymodet bättre. Spelar det nån gång om året även nu 😅
På PS2 hade jag Barbie Horse Adventures: Wild Horse Rescue, och hjälp vad mycket jag spelade det! Man fick rida igenom diverse "trails" och rädda föl och hästar.
Spelade även spelet Horsez: Ranch Rescue, en story-baserat spel där man får hjälpa karaktärens morbror/farbror att rädda stallet från händerna av en ond buisnessman! Det bästa med spelet är nog att man kan avla på hästarna man får under spelets gång. Väldigt kul 😄 Båda spelas nån gång om året.
På datorn är listan ännu längre:
My horse and me, både 1an och 2an. Första tycker jag väldigt mycket om, och har under årens gång försökt fixa så att jag kan spela det på nuvarande datorn, men utan att lyckats (nåt i skivan verkar va buggat). Rätt simpelt spel, där man tränar och tävlar i hoppning.
2an gillar jag inte lika mycket. Den är storybaserad, och givetvis är det exakt samma plot som i Horzes lmao 😂 Tror jag spelade MHAM före Horsez. Har ingen direkt driv till att spela MHAM2 igen.
Sen hade jag ett spel som heter Min första ponny. Det är lektioner och tävlingar i dressyr, hoppning och terräng. Man tjänar pengar och med dem köpar man större och större ponny (A-D). Gjord för barn, men hade kul med den ändå.
Någonstans ur hjärnan påmindes jag nu också om ett spel vid namnet Talli, ett finskt hästpel (talli betyder stall på finska). Kommer inte ihåg mycket alls om det annat än att jag hade svårt för styrningen av hästen och alltid failade.
Nyligen hittat ett spel på Steam vid namnet Horse Riding Tales, som jag faktiskt installerade idag. Spelade 19 minuter och bestämde sen att spelet får vänta tills jag spelar det med en kompis. Det är gratis btw! Den har väldigt mixade recensioner så har inga stora förhoppningar.
För framtida spel ser jag väldigt mycket fram emot Astride, och försöker följa deras process mycket. Den verkar väldigt lovande, men vill inte ha för höga förväntningar. Tror det oavsett kommer vara spelvärt, även om det inte skulle bli favoritspelet.
Tales of Rein Ravine har ploppat upp på min YT flera gånger och även den verkar kul och lovande! 😊
#18: Mary Kings Riding Star hade jag glömt! Min kompis hade det så det spelade vi ibland (vad jag minns fanns väl dressyrtävling i det som jag tyckte var supersvårt att få till för hästen inte gick att svänga ordentligt, eller kanske var det något annat hästspel jag testat genom åren).
Har nån har testat TV spelet Spring Stable ? Tror det heter Så…..
Tjena^^
#19 Ja styrningen i den är rätt svår! Dressyren hade också jag svårt för, och också terrängen. Tack å lov för träningsläget där man kunde träna på tävlingarna utan att bli discad 😂 Men kul att andra också spelat det 😊
Nu har min nya omgång föl börjat födas i Horse reality.
Tre welshar kom idag och i morgon kommer de första Fjord fölet för denna gång. Tyvärr väntar jag typ 12 hingstar och enbart 1 sto när det kommer till fjordingarna. Ingen aning vad jag ska med så många hingstar till.
En av welsharna kommer bli rödblack avblekbar skimmel som stor och för en gång skull verkar det inte bli en helt vit skimmel (som alla mina andra avblekbara skimlar är).
Alltid lika spännande med nya föl! Imorgon är 4 beräknade, i övermorgon kommer 5 (dem jag är mest spänd på att se) och söndag kommer hela 7 stycken. På måndag kommer 3 och sen tisdag och onsdag en vardera.
Hoppas verkligen på något som är värt att spara!
- Redigerat 2022-03-31 20:50 av Maleficum
#22: Åh, så spännande! 😍
// Harley
Horse Reality har en Sketchy Beginning idag! Alla bakgrunder har bytts ut och slumpas numera ut av en mängd bilder teamet har målat.
Här är ett axplock av de bakgrunder som dykt upp hos mig (älskar såklart den lilla sabeltandade kaninen, men tycker lite synd om det mosade marsvinet).
Jag vet inte om det har med tråden att göra men ni som spelar Equstrian the game. Kan någon av er förklara hur man hoppar för jag fattar verkligen inte
#25: Du för tyglarna framåt helst när den lilla mätaren är på det gröna området.
NU har demo-versionen av Tales of Rein Ravine släppts, här är en länk till YT-videon som beskriver hur man kan ta del av det! 😄 (hoppas det är ok att länka, annars är det bara å ta bort inlägget/länken)
https://www.youtube.com/watch?v=1PKXlXc_pRU&t=3s
Jag själv har inga ambitioner att ta mig an spelet just nu, men tänkte att jag hojtar till till er som är intresserade 😊
#27: Oh, spännande! 😀
// Harley
#27: Har tyvärr inget patreon konto och känner inte för att skaffa något just nu så får bli att vänta ett tag till för mig innan jag kan testa spela.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Såg en ny, (nåja, ny för mig iaf) video om Astride och jag kunde inte hålla mig längre utan gick med i deras Patreon. Det här tror jag kommer bli ett "wow"-spel sen när det är klart.
// Harley
#30: Låter jättespännande! Hoppas de får till allt som de vill också!
Equestrian the game har ju personligheter på hästarna och det är riktigt kul (har en som är så jobbig att rida för den blir lätt sur och kan helt plötsligt få för sig att göra totalt motsatsen till vad man vill! De har ju fixat avel nu också så man kan avla både personlighet och färg och även blandras.
#30 Jag längtar tills astride kommer !
#31 Jag gillar verkligen att man kan avla nu. Har fått 2 föl, 2 till föl är på gång de ska födas runt Söndag
Tjena^^
Spelar inte SSO.
Men spelar Horse Reality o Howrse.
Horse reality tycker jag e kul 😀
Hitta en väldigt intressant hemsida/blogg (på engelska).
"The Mane Quest is a website dedicated to horses in video games and video games about horses. As a long-time equestrian and gamer, I like to analyze horses in video games for their realism, their looks, and their mechanical features. As a video game developer, I can appreciate some of the work that goes into creating life-like digital equines."
https://www.themanequest.com/index
Bara hunnit kolla kort och läsa några få saker men är väldigt intressant de jag hunnit med.
#37: Åh! Det var genom den jag fick nys om Equestrian the game för ett par år sen. 👍
// Harley
Jag har börjat kämpa mot lite nya mål med mina Welsh ponnier i Horse Reality!
Detta är nu mitt drömmål utöver högt Breed Total (alltså så bra genetisk potential och så bra konformation poäng som möjligt (plus gärna bra fertilitet och hälsa).
Har redan flera linfuxar (flaxen) och börjat få in lever genen (sooty). Idag köpte jag min första rabicano och min första sabino.
Helt klart inte lätt att avla för fyra stycken dolda (går inte att gentesta för) recessiva anlag! Speciellt inte om man samtidigt vill hålla en hög standard på hästarna.
#39: Så vacker färg. 😍
Det är rätt roligt (och stundvis otroligt frustrerande) att sätta ambitiösa mål i såna här spel. Även om man riskerar att få ett par gråa hår på köpet. 😁
// Harley
#40: Verkligen! Och har så svårt att inte sätta för höga mål för att få allt "perfekt" 🤣
Var som när jag spela Lucky Lapine (kaninavels spel som tyvärr blivit lite "dött" nu efter att ägaren inte längre har tid för det) och självklart var tvungen att byta färg på mina angorakaniner när de jag hade var de bästa i spelet (inte lätt att hitta andra bra då med färgen jag ville ha) och då även välja en färg som gör att avkomman i början inte gick att registrera i "kaninklubben" (minst en förälder behövde vara registrerad för att ungarna skulle gå att registrera) så det var superknepigt att få till (och är inte helt där än, fast nu har jag knappt spelat senaste året).
#41: Jag är precis likadan. 😇
Nu har jag inte spelat på länge men jag har en mapp på datorn med flera spreadsheets där jag noga följt min avel av fuxfärgade clydesdales i spelet Equiverse.
(Equiverse är som en simplare version av Howrse eller horse reality. Liten spelarbas men väldigt trevligt community.)
// Harley
#42: Jag har gjort ett kalkylark på mina hästar både i Horse Reality och i Equestrian the Game 😂
Det praktiska att göra det i Google kalkyl är att jag kan titta på det både från datorn och telefonen så jag kan ha extra koll!
Har dock under sommaren varit dålig på att införa mina nya HR hästar i det (men de ändra lite i HR och med Realtool tillägget har jag inte samma behov av det) utan främst använt det till mina ETG hästar.
#43: Snyggt! Jag använder också Googles kalkylark. 😁
Just ja, på tal om att behöva uppdatera dokument… Jag behöver gå igenom vilka av mina SSO-hästar som har fått egna hästskor. 🤐 …och i vilka lopp jag fortfarande inte har knipit en guldmedalj.
// Harley
Har också kommit till stadiet där jag inte längre har fantasi nog att döpa hästarna (mer än sto linje eller hingstlinje).
Är samma med mina kaniner (och marsvin) i LL, slutade döpa dem för många många år sen för jag fick sån ide torka så de får bara en bokstav beroende på vart i ordningen de är födda (gått alfabetet runt nu några gånger). Så alla födda samma dag får samma bokstav.
Kanske ska göra något liknande i HR… Men alla som är födda samma dag eller alla som är födda i samma "omgång" är frågan.
#45: Jag döpeer i varje omgång.
Träd var svårt då det tog slut snabbt.
Harry potter blev mycket bättre.
tog marvel tema, harry potter tema, frukter,bär,och namn som ploppar upp XD
Ny omgång med Fölisar!

Nästa omgång ska ha namn efter olika Läskedrycker.
Tjena^^
Alla stona från Horse Reality är betäckta och dags för läsk-namn omgången!
Tjena^^
#49: alla parningar utom Queen PVs funkade så hon betäcktes om med Royal Dragon istället för Coral Boss.
Tjena^^
Nu kan man gratis testa den slutgiltiga demon av Tales of Rein Ravine
https://www.patreon.com/posts/download-demo-72112746
Någon som testat det än? Är det så bra som det verkar?
- Redigerat 2022-10-02 21:57 av Maleficum
Har äntligen gjort en header till Horse Reality. Blev väldigt nöjd med fjordingen men inte welshen.
Får se om jag orkar göra en ny version senare (funderar på att göra en i vattenfärg) men lite finare bakgrund också.
#52: Men åh, så fin!
// Harley
#53: Tack :)
#52: jättefin! Jag ska vara tacksam att du gjorde en linfux, för hästarna liknar Oslo och Nebo från Järfälla ryttarförening!
Tjena^^
#55: Tack! Den ska egentligen vara lever linfux (sabino ) så det är mitt mål med mina welshar att avla på (med både sabino och rabicano teckning) men måla lite fort i dåligt ljus så valde fel penna för att få den mörkare leverfärgen 🙄
#56: fina färger du avlar på.
Tjena^^
Steams vinterrea har börjat. Jag passade på att roffa åt mig deras Riding Bundle med 5 hästspel för drygt 70kr.
https://store.steampowered.com/bundle/6674/Riding_Bundle/
Flera av spelen har ett antal år på nacken men de har sin charm ändå. 😄
// Harley
#58: Superbra kap ju! Riding star tror jag att jag har liggandes någonstans. Vad jag minns var dressyren halvt omöjlig.
#59: Men eller hur? 🎅🎁😄
Såg ett klipp om Riding Star's dressyr på YouTube och det…det kommer bli en prövning. 😵
// Harley
Spelade igenom Charger Escape, ett kort litet pussel-spel från Arcade Town som kom ut 2008(!). Det är gratis att spela och finns bla här:
https://www.addictinggames.com/girl-games/charger-escape
Vet inte hur många gånger jag spelat det genom åren. Vilken nostalgi! 🎇
// Harley
#61: Det måste jag kolla upp.
Mitt welsh projekt går framåt! Har fått min första Sooty Flaxen Sabino föl! Bild på honom nu och hur han kommer se ut som vuxen!
Tyvärr inte de bästa statsen på honom men får nog låta de bli lite sämre så jag får in färgerna jag vill ha och sen jobba på att få dem bättre igen.
Nu ska jag försöka få fler som honom plus få in Rabicano.
Ska snart börja ett riktigt knasigt projekt också! Köpte två Barbant hästar (ett sto och en hingst) från foundation med exakt samma föräldrar och ska köra på extrem inavel och se vart jag landar. Funderar på att göra två linjer, en där jag försöker få dem bättre och en där jag försöker få dem sämre och se vilket som gör snabbast framgång. Får se hur långt jag kommer innan jag tröttnar eller jag fastnar.
#63: Wow, grattis! 😍
// Harley
#61: Men juste! Gud, det har jag också spelat. Kom ihåg det mesta men lite fick jag klura. Snacka om nostalgi verkligen!
#63: Hur kan du veta hur han kommer se ut som vuxen?? :O
Spelar såklart howrse jag med, men har blivit lite frånvarnde där sen alla jag spelade med slutade att spela, men går in varje dag å ibland skaffar jag nya hästar eller tävlar lite, idag har jag gjort båda, hade 5 HoP så prövade mig på divinen, fick han efter 3 st =) så då passade jag även på att tävla med han.
Sen spelar jag ett supermysigt spel på Switch som jag rätt nyligen skaffat:
Horse tales Emerald Valley ranch, tyvärr som dom flesta switch spel så är det lite buggigt och glitchigt, vet inte hur många gånger jag hamnat på ett tag och bara behövt hoppa ner om och om igen för att kunna fortsätta spela, och vet inte hur många gånger det har glitchat till så jag har förlorat en tävling xD men gör inte såmyvket tävlingar i nuläget pga buggarna, utan har mest byggt upp min ranch och tämjt hästar, ska börja avla också nu snart, MEN vill gärna ha helfärgade hästar, ha ett fint sto jag skulle vilja betäcka "Emerald Valley Devil" men har inte hittat nån hingst som jag anser duger :p så jag fortsätter att leta. sedan utforskar jag även en del, som sagt supermysigt spel trots glitcharna =)
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#67: Fanns en sida som hette realtools där man kunde stoppa in länken på fölen för att se hur de kommer se ut som vuxna men den funkar tyvärr inte längre efter att HR var tvungna och fixa säkerhetskollarna (då sidan blev attackerad hela tiden).
Kör man på datorn kan man ha den som tillägg till sin browser (funkar på firefox och chrome) och fortfarande se men funkar inte på quarter hästarna och kommer inte funka på alla nya raser som kommer eller görs om.
Själv har jag börjat spela Rival Stars horse racing på mobilen. Lite skoj än så länge iaf.
Idag började jag spela Horse Reality, men när jag hade skapat ett konto och loggat in så kom jag till en sida där det stog "Page Expired". Vad betyder det.
// Wilhelmina <3
#71: De har haft lite problem så de har en säkerhetssida som dyker upp ibland och då kan det hända. Testa att reloada sidan eller gå tillbaka till huvudsidan och logga in igen.
#69: okej
#72: Okej, det fungerade när jag gjorde det, tack :)
En till fråga, går det att ställa spelet på svenska?
// Wilhelmina <3
#74: Nej. Är enbart på engelska. Men om du använder Chrome så ska det gå att använda den för att översätta sidorna. (På datorn så högerklickar du i fönstret och väljer översätt (eller translate om det är på engelska) men vet inte hur man gör på mobilen).
#75: Okej, tack för hjälpen :)
// Wilhelmina <3
En till fråga om horse reality, hur gör man för att avla?
// Wilhelmina <3
#77: Du går in på din häst, trycker på sammanfattning och sen ser du till höger en knapp som det står " breed with this stallion/mare" tryck på den och sen välj sto/hingst sen avla :)
Behöver stoet vara i någon speciell ålder? För att jag kan inte avla
// Wilhelmina <3
#79: Minst 3 år.😁
- Redigerat 2023-04-02 14:34 av Pilspets
#80: Exakt 3 år , eller yngre/äldre?
// Wilhelmina <3
#81: Minst 3 år
Okej, kan den vara för gamal?
// Wilhelmina <3
#83: Nej,bara den lever så.
Däremot måste sto och hingst vara samma ras.
#84: Okej det var därför som det inte fungerade innan!, det var för att de inte var av samma ras, tack för hjälpen! :)
// Wilhelmina <3
#85: Det är lugnt.😊
Har någon något bra tips för att få ihop HRC i Horse Reality?
// Wilhelmina <3
#87: Hjälpa till på ridskolan,levla o säljs hästar.
Träna hästarna är ett tips.
#88: Okej :)
// Wilhelmina <3
#79: 3 år gammalt måste det vara. (obs såg inte att nån annan redan svarat!)
- Redigerat 2023-04-02 18:11 av [Lilium]
Hur gör man för att spara bilder på hästarna i horse reality?
// Wilhelmina <3
#92: Skärmdump är nog det enda sättet.
Om du vill kan du skicka ett PM till mig så kan jag berätta hur spelet funkar.😊
#93: Okej :)
// Wilhelmina <3
Jahopp, då har man börjat med Welsh ponnys på horse reality istället för islänningar :) funderar på att sluta med araber och köra på någon annan hästras där men jag vet inte vilken isådanafall :) https://www.horsereality.com/horses/11017353/wyredale-nettle
en av dem :) köpt 4 stycken welshar idag. Om någon annan föder upp och satsar på att få så mycket vg som möjligt så hör gärna av er.
#95: Härligt! Vad har du för mål med dina Welshar? Jag föder ju upp så jag kanske får något som är av intresse (avlar just nu främst för att få Welshar i färg Sooty flaxen sabino rabicano med så bra conformation och gp som möjlig och bra hälsa (så lite allt på en gång vilket ibland känns lite övermäktigt 😂).
Har oxå börjat med welsh på HR idag. Avlar på högt GP.😁
Förutom det har jag irish cob på GP o Knabbstruppers på färg.
#97: Vad ligger GPn på dem du har?
#98: På irish cob är det minst 12 VG o absolut inte 2nd premium.
Welsh ska helst ha 12 VG,men visst funkar 11 VG.
#99: Så du avlar Conformation och inte GP? (GP är den siffra som har med tävling att göra och finns under genetik sidan).
#95 #99 La upp några semin flaskor i privat försäljning åt er om ni är intresserade (en 12 vg hingst jag haft som fått över 95 i conformations tävlingen).
Tyvärr pensionerade jag två 12 VG ston igår :( Annars hade jag kunnat skicka varsin till er.
- Redigerat 2023-04-26 20:38 av Maleficum
#100: VG,förlåt.
Menar VG.😅
#102: Haha, blev lite förvirrad där ett tag 😆 Tyvärr så förlorade jag många av mina 12 VG hästar när jag började avla in Sabino och Rabicano men hoppas på att komma tillbaka dit så fort jag stabiliserat färgerna lite.
#103: Hoppas att det går bättre med VG.
Själv förstår jag mig verkligen inte på att avla färger.
#104: Jag älskar färggenetik så för mig är det superskoj att klura på, speciellt då jag avlar på fyra varianter man inte kan testa för (och som ärvs dolt och hästen inte har dubbelt anlag för det).
Men om man inte lärt sig hur genetik funkar så är det ju svårt. Då kan det vara enklast att avla på de färger man kan testa för eller som är dominanta tex. Kanske välja bara just en viss färg som mål eller bara låta dem få vilka färger som helst och inte bry sig (färgavlar tex inte mina fjordingar just nu förutom att jag försöker få tillbaka fuxgenen så jag kan få rödblacka ibland).
#105: Att msn kan vara så olika.😅
Genetik på hamstrar är ju intressant däremot.
#101: ooo, har inte fått någon notis dock, kan du råkat skicka på mitt gamla konto jag inte kommer in på? N3lly1 e mitt nya konto.
#101: Tack!😊
Du kan alltid säga om du vill köpa eller låna nån av mina hästar.
#96: jag försöker väl få så mycket VG som möjligt i början senare kanske det blir nått med färg om jag lär mig haha, håller ju på att lära mig hamster genetik nu så efter de kanske ☺️
#107: Konstigt. Skicka till det konto som hade hästen du länka till (https://v2.horsereality.com/user/336395).
Du skulle kunna gå till marknaden sen välja office och se om något står under inkommande privat.
#108 La upp 10 stycken till dig (såg du bara tagit en).
Ska jag göra om du råkar få en som stämmer med de färger jag vill ha ;)
#110: ska kika!
Har fått dem, tack såå mycket! :D
#112: Hoppas de ska hjälpa till med framgångarna!
#113: Det gör det :D
Det är bara att säga till om du vill ha något föl eller låna någon hingst på stud osv osv.
#91: vad är det för ras?
Tjena^^
Det har kommit en Quaterhäst till ETG 😍😍😍
Tjena^^
#115: Islänning.
Skulle någon vilja köpa Två fjordings ston av mig i horse reality?
// Wilhelmina <3
#118: Jag kan ta en.😁
okej jag har en typ skimmel och en typ guldgul (vet inte vad det kallas) med svart man och svans. Vilken vill du ha och hur mycket vill du betala
// Wilhelmina <3
#120: Skicka gärna PM.
okej :)
// Wilhelmina <3