Star Stable iFokus

Star Stable

Etiketttävlingar-starstableifokus
Läst 163 ggr
Herveaux
4

Tävling: Spring Star - Vinnarna!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I tävlingen Spring Star fick ni uppgiften att planera ett eget ridläger på Jorvik.
…och vilka planer ni hade! 🥰 Det kom in ett tiotal bidrag och det var riktigt svårt att utse de tre vinnarna. Jag och de andra i juryn vill skicka ett stort tack till alla som var med!
Det var så roligt och spännande att läsa era bidrag. 😄

Ni som vill kan posta era bidrag här nere i kommentarerna.
De vinnande bidragen hittar ni lite längre ner här i inlägget.

Nästa tävling, Star of the Season: Summer Star, börjar den 1a juni. 🌞

Så, vilka vann då? 😍

På första plats…
Maleficum!

Juryns motivering:
Vi älskade dina idéer! Oavsett vilken typ av ridning man är intresserad av finns det något för alla här och är det något som är viktigt för Jorvikborna så är det gemenskap och att alla ska känna sig inkluderade. Vilket läger man än väljer så kommer man få en oförglömlig upplevelse och resa hem med en bit av Jorvik i hjärtat. 💜

Läs Maleficum's bidrag här

På andra plats…
Argenti!

Juryns motivering:
Hade inte vi i juryn varit gamla dinosaurier hela bunten hade vi hemskt gärna åkt iväg på det här lägret. Det här kommer bli ett minne för livet! Vi älskar att det är mycket aktiviteter planerade men också finns valmöjligheter att göra vad man känner för. Man får se mycket av Jorvik och känna vilket starkt band ön har till hästar. 💜

Läs Argenti's bidrag
ÅTTADAGARS RIDLÄGER MED ÖVERNATTNING

Ridlägret kommer huvudsakligen vara på Silverglades Vingård. Vi samlas på Vingården kl. 11:00 10/7 Söndag och avslutar i Jorvikstallet 13:00 17/7 Söndag.

Ridlägret är för dig som är 9-14 år och har egen häst. ALLA raser och ALLA åldrar är tillåtna på hästen!

Det finns 14 platser.

Det kommer finnas en fruktskål i biblioteket då det dröjer länge mellan måltiderna.

Regler
Ingen lämnar det angivna området.
Ingen ridning utan en vuxens närvaro.
Endast de som fått en underskrift av förälder/vårdnadshavare får släppa sin häst lös.
Ingen häst släpps lös utan grimma.
Alla måste följa Jorvikstallets regler.
Efter klockan 23:00 ska det vara knäpptyst i biblioteket.

Packlista
Grejer till din häst
Myskläder
Täcke
Kudde
Sängkläder
Tandborste
Tandkräm
Ridkläder
Kläder
Regnkläder
Häst
Hårborste(Om det behövs)

DAG 1 Söndag

11:00 Samlas vi på gården och går igenom namn, regler, läggdags m.m. Alla tar in sina grejer till biblioteket där vi ska sova.
12:00 Barnen åker med sina föräldrar och hästar till Jorvikstallet där hästarna kommer stå uppstallade under lägret. Där kommer även utrustningen, borstar m.m. vara under ridlägret.
13:00 När alla kommit till ro i stallet börjar vi göra iordning hästarna.
14:00 Leder vi ner hästarna till arenan där vi värmer upp med lite skritt och trav. När vi värmt upp färdigt rider vi ut. Vi rider mot Wolf hall in och vidare genom Nilmers Högland mot Silverglade genom Hollow Woods och över berget och in i Firgrove. Vi rider i skritt och trav. I Firgrove får vi dricka och vila en stund. Under tiden hästarna vilar och vi äter våra matlådor får vi en snabb genomgång i terräng av Minka. När lektionen är slut sitter vi upp igen och testar några banor. När lektionen är slut rider vi hem igen samma väg fast i skritt och med långa tyglar. Vi kommer hem till Jorvikstallet och säger hejdå till våra hästar.
21:30 Vi tar bussen till Vingården där vi äter kvällsmat.
22:00 Vi gör oss iordning och går och lägger oss.

DAG 2 Måndag

9:00 Vi äter frukost och borstar tänderna.
10:00 Åker vi med bussen till stallet.
10:30 Gör vi iordning hästarna inför en ridlektion.
11:30 Sitter vi upp i arenan. Lektionen börjar.
12:30 Är lektionen slut. Man får nu välja om man vill fortsätta rida eller om man vill sadla av och åka till Vingården där man får några fria timmar.
14:00 Möts alla på Vingården och vi äter mat på Restaurang Silvergaffeln.
15:30 Leker vi lekar
19:00 Får man några fria timmar
21:00 äter vi kvällsmat, gör oss iordning och går och lägger oss.

DAG 3 Tisdag

9:00 Frukost
10:00 Åker vi till stallet
10:30 Innan ridlektioner kör vi en rykttävling. Man får 1,5 Tim att borsta sin häst noga, fläta man..
12:00 Självaste Herman kommer och bedömer. Det koras en vinnare(och 2 & 3) och vi äter lunch.
12:50 Vi sadlar.
13:05 Vi sitter upp i paddocken och vinnaren(och 2 & 3) får självklart rida runt med sin(sina) rosetter. Vi har en hopplektion.
14:35 Lektionen är slut. Vi sadlar av.
15:05 Vi tar bussen till Vingården.
15:35 Möts vi på biblioteket för att gå igenom dagens lektion.
16:20 Man får välja om man vill ha några fria timmar eller om man vill stanna kvar. Dom som vill stanna kvar får först 45 minuters genomgång på hästar(allt ifrån hästhantering till utrustning) sedan får de i uppgift att skriva en faktatext. Det är en tävling och vinnaren utses klockan 7:00 dag 5. Vinnaren får ett ljusblått set med tröja, schabrak, benlindor, svansrosett och tränsrosett.
17:20 Får alla några fria timmar. Dom som vill har möjlighet att åka tillbaka till stallet.
21:00 Vi äter kvällsmat, gör oss iordning och går och lägger oss.

DAG 4 Onsdag

7:00 Frukost
8:00 Vi åker till stallet
9:45 Börjar dagens lektion och alla sitter upp.
16:00 Dom som vill rider ut på en uteritt och den som vill sitter av och är i stallet och myser med hästarna under tiden de andra rider.
17:00 Är alla i stallet. De ska sadla av och skölja av hästarna som behöver sköljas av ska sköljas av. Om man har tid över kan man mocka, sopa stallgången, mysa med sin häst osv. osv.
18:30 Tar vi bussen till Vingården där man får några fria timmar.

DAG 5 Torsdag

6:30 Vaknar alla. Man får Klä på sig kläder och läser sedan de tävlandes texter. När man läst röstar man.
7:00 Räknas rösterna och en vinnare utses.
7:30 Äter vi frukost och gör oss iordning.
8:00 Åker vi till stallet och börjar göra iordning hästarna. Ingen sadlar. (Med undantag)
8:45 Sitter vi upp i arenan. Vi gör några övningar i alla gångarter.
10:00 Grimmorna namnas och läggs i en lägerledares ryggsäck. Vi rider ut. Genom Wolf hall in, Nilmers högland, Moorland och till Fortpinta strand.
10:30 Vi badar.
11:15 Vi tränar av hästarna och sätter istället på grimmorna innan de binds fast och vi äter.
12:00 Vi rider tillbaka till Jorvikstallet. Man får under eftermiddagen välja om man vill vara i stallet eller på Vingården.

DAG 6 Fredag

9:00 Frukost och vi gör oss iordning. Under frukosten får man information om tävlingen. (Alla måste delta i minst en tävling. Dressynummrena får vara max 2,5 minuter. Självaste Baronessan kommer titta!)
10:00 Åker vi med bussen till stallet.
10:30 Gör vi iordning hästarna.
11:30 Sitter vi upp. Vi har en dressyrlektion. Vi rider i alla gångarter, övar på ridvägar och lär oss hur man kan förbättra sina gångarter. Dom som vill får skrivftiliga instruktioner i hur man lär sin häst spansk skritt, galoppombyten, galopppiruett, piaff, stegra på komando och förbättrar gångarterna ytterligare lite till.
12:30 Vi äter. Man får möjlighet att träna inför tävlingen. Men dom som vill får göra iordning hästen och åka tillbaka till Vingården får det.

DAG 7 Lördag

6:30 Frukost
7:30 Vi åker till stallet.
8:00 Vi tränar inför tävlingen.
12:00 Vi äter. Dom som vill får fortsätta. Dom som vill åka tillbaka till Vingården får det.
17:30 Åker vi till Gallerian och köper godis.
18:30 Startas det en en film.
21:30 Vi gör oss iordning och går och lägger oss.

DAG 8 Söndag

6:00 Vi går upp, äter frukost, gör oss iordning och packar. Under frukosten får man information om tävlingen.
7:00 Kommer föräldrarna och hämtar barnen och deras packning och alla åker till Jorvikstallet. När man kommer dit gör man iordning sin häst och värmer upp.
8:30 Börjar dressyrtävlingen
9:30 Börjar Hopptävlingen.
10:30 Prisutdelning
10:45 Hästarna görs iordning och släpps ut i hagen en liten stund.
11:15 Överraskning! Det kommer vara en käpphästtävling!
12:00 Prisutdelning för käpphästtävling.
12:15 Hästarna görs iordning inför hemresan.
13:00 Hästarna lastas, man packar in sin utrustning i bilen, säger hejdå och åker hem.

På tredje plats…
NellySofia1234

Juryns motivering:
Den här historien gick rakt in i hjärtat på oss allihopa och inte ett öga var torrt. Vi har alla träffat en häst som det bara säger ”klick” med och händer det dessutom på Jorvik så vet man att det första äventyret tillsammans inte är långt borta. Vi älskade känslan av att allt är möjligt på vår magiska ö. 💜

Läs NellySofia1234's bidrag
Ridlägret

Kap 1 Affischen

Jag tittade upp och såg affischen som skulle förändra allt. Affischen handlade om ett ridläger som skulle hållas om bara några dagar på Steves gård, man kunde låna en häst av lägret om man inte hade någon egen! Jag visste direkt när jag såg den att jag verkligen ville gå då jag verkligen älskade hästar. Jag tog snabbt upp telefonen ur fickan och ringde mamma, tonerna gick fram långsamt några gånger men till slut svarade hon. Jag berättade om ridlägret och om allt som stod på affischen. Jag väntade spänt på mammas svar och höll tummarna så att knogarna vitnade. Mamma svarade efter några sekunder,

okej då Anisah. - Tack mamma.
Jag blev överlycklig och hoppade runt i gräset, när mamma till slut lade på ringde jag snabbt upp numret på affischen. En tjej som hette Maya svarade med glad röst, jag berättade vad jag hette och varför jag ringde. Hon berättade att det var tur att jag ringde just nu för det var bara en plats kvar på lägret. Så då är den sista platsen din, Grattis sa Maya till mig. Maya fortsatte att berätta om tider och aktiviteter vi skulle ha på lägret, och jag antecknade bäst jag kunde. Efter ett tag lade vi på och jag sprang hem fylld av förhoppningar.

Kap 2 Bilresan

Då var det dags, dagen då jag skulle åka på ridläger, jag hoppade snabbt in i bilen efter att ha dubbelkollat så jag hade med alla saker. Mamma startade bilen och så var vi på väg mot Steves gård, ridlägret, åh vad jag hade längtat. Det var en bilresa som tog ungefär 30 minuter. Jag hade lite svårt att fokusera, mamma försökte prata med mig om olika saker, jag har för mig att det var något om vädret och om skolan men inget fastnade, jag svarade bara mmm och ja, så till slut gav hon upp. Jag hade fullt upp med att räkna ner minuterna tills vi skulle vara framme. Jag tänkte för mig själv nu är det bara 1 minut kvar sen är vi framme. Jag var jätte spänd och jag hoppade ur bilen så snabbt den stannade, jag sa hejdå till mamma och hon åkte i väg med sin blå gamla Volvo. Jag var nervös när jag gick fram mot Maya.

Kap 3 Dag 1 på lägret

Maya hälsade på mig och berättade att de andra redan var i stallet, jag var sist på plats. Vi gick mot stallet och hon berättade att vi var 15 deltagare på lägret alla hade lånat en häst från stallet, det tyckte jag kändes skönt för då kände alla hästar varann. Under hela ridlägret så skulle man få ta hand om en och samma häst varje dag som om den vore ens egen.

Maya samlade ihop alla lägerdeltagare för att prata om regler och annat som kunde vara bra att veta, Vi fick följa med och titta på hästarna, jag fick syn på en shetlandsponny och det kändes så rätt, jag frågade Maya om jag fick ta den som sköthäst? Maya förklarade att Toota var den tjurigaste hästen i hela stallet men om jag ville ha honom som sköthäst så fick jag absolut ha honom. Så hon gav mig hans grimskaft, jag gick in i hagen och tog några försiktiga steg mot Toota och han gick långsamt mot mig och jag kände mig glad i hela kroppen. Jag knäppte fast grimskaftet i Tootas grimma. Toota följde snällt med och Maya tittade på mig och gapade. – vad är det Maya, undrade jag. Maya sa att ingen lyckats göra det där på under en timme men jag gjorde det på en minut, jag kände mig lycklig och tog med mig Toota in i stallet i mörkret. Efter att hästarna var omhändertagna för kvällen så visade Maya oss var vi ridlägerdeltagare skulle få sova under tiden vi var på plats.Jag kännde doften av hö.Vi kom upp på hö sloftet och hade svårt att sova och satt uppe länge och berättade spökhistorier, det gjorde det inte lättare att somna men till slut måste vi ha somnat.

Kap 4 Dag 2 på lägret

Nästa morgon vaknade jag av att Maya stod i dörröppningen. God morgon slöfockar, sa hon. God morgon, svarade jag. Jag tog snabbt på mig ridkläder och gick till matsalen för att äta frukost, de andra lägerdeltagarna satt och pratade om vad de trodde att vi skulle få göra idag men vi var alla ivriga och åt ganska snabbt upp vår frukost för att sedan skynda ut i stallet till våra fyrbenta kompisar, alla gick till anslagstavlan, där stod det vad vi skulle göra. Jag läste högt för mig själv.

Mocka alla hästars boxar

Byt vatten ät hästarna

Fyll på med 1,2 kg hö till shettisarna

Jag gick in till Toota och strök honom försiktigt över mulen och log. Jag tog på honom grimman och knäppte fast grimskaftet och ledde därefter ut honom i hagen efter alla andra då han hade boxen längst bort från stalldörrarna. Jag smackade och Toota tittade snällt på mig när jag ledde ut honom utanför stallportarna och gick mot hagen. Jag släppte Toota och kramade hans lurviga hals.

Jag gick ut genom grinden, Toota såg lite ledsen ut men jag gick och sa hastigt: Jag kommer snart, jag ska bara fixa i ordning lite mat åt dig och en ren box. Jag mockade ur hans box så att den såg väldigt ren och fin ut, sen bytte jag hans vatten och hängde in vattenhinken i hans box. Jag gick och hämtade hö och vägde det och jag lyckades precis pricka vikten. Jag bar upp höet till hans box i en påse som jag tömde i det vänstra hörnet i boxen. Jag såg att många började bli klara och de gick för att samlas utanför stallet så jag följde med. Vi bestämde att vi under dagen skulle stanna kvar på gården och lära känna varandra och hästarna lite bättre för att under morgondagen ta en ute ritt och titta på omgivningarna.

Kap 5 Dag 3 på lägret

Maya kom förbi sovsalen där vi sov och meddelade att det var dags att stiga upp ur sängen. Vi tog snabbt på oss ridkläderna och kastade i oss lite frukost för att sedan göra samma rutin som igår. Hämta hästarna från boxarna och leda ut dem i hagen för att sedan mocka ur vår hästs box, byta vatten och fylla på med hö. Sedan gick vi ut till hagen för att ta in hästarna för att kunna göra iordning dem för uteritten.

Jag ryktade Toota så att pälsen glänste och sedan gjorde jag en inbakad fläta i hans man så han blev riktigt fin. När alla var klara med förberedelserna så ledde vi ut våra hästar. Vi satt upp och hans päls var så varm, vi hade bestämt att vi skulle rida barbacka för att ha en närmare kontakt med hästarna. Vi satte av i skritt och Toota var så snäll och gjorde precis som jag sa, Maya tyckte det var konstigt att han var så snäll med mig men inte med någon annan, Jag förstod inte riktigt vad hon pratade om eftersom jag bara sett hur han var med mig och då var han ju snäll, jag kände att vi förstod varandra och det kändes som vi hade ett väldigt starkt band som om vi valt varandra.

Vi ökade till galopp och Toota hade en mjuk fin galopp, det kändes som att flyga fram. Det svindlade till i magen när Toota tog ett skutt över ett träd som hade ramlat och låg över stigen. Jag hörde Maya ropa. – HALT! Stanna allihopa snabbt!! Jag stannade Toota med ett lätt drag i tyglarna. Alla längst fram såg livrädda ut och jag blev orolig. Jag satt blixtstilla på Toota och helt plötsligt kom det en björn ut ur skogen och Toota blev livrädd och skenade iväg. Jag tog ett stadigt tag i manen och höll mig kvar, Jag hörde Maya ropa långt där bakom men jag kunde inte tyda vad hon sa. Jag såg ett rosa sken skimra förbi och allting vändes upp och ner.

Kap 6 Rosa skimmer

Jag tyckte att jag såg ett rosa starkt skimrande ljus, nästan som magi!? Jag tänkte att det kan inte vara sant, magi finns ju inte på riktigt, eller? Toota skenade rakt in i en av de rosa skimrande cirklarna. Jag hörde ett konstigt ljud, jag tänkte att så låter det inte i hollow woods. Jag öppnade ögonen och allting var rosa överallt. Toota hade lugnat ner sig och jag ledde honom förbi massa konstiga växter jag aldrig tidigare sett, jag somnade till på hans rygg.

Jag vaknade till och visste inte hur länge jag hade varit i det rosa konstiga stället men jag sån monster, små svarta monster, som närmade sig mig och Toota, jag tog tag i Tootas man och satt mig upp, önskade att jag skulle vakna i stallet och att allt bara varit en dröm. Jag såg det rosa skimmret igen och jag tog ett nytt tag om tyglar och man på Toota och sparkade undan monstren så gott jag kunde med fötterna samtidigt som jag manade på Toota och han galopperade i full galopp in genom portalen. Jag kände hur allting vändes upp och ner igen.

Vi flög ut genom portalen och den hann stängas innan monstren hann ifatt oss. Toota travade långsamt till stallet och jag såg Maya stå och prata med någon människa, hon såg ledsen ut. Jag undrade hur det hade gått för de andra deltagarna på lägret efter vårt möte med björnen.

Kap 7 Tillbaka vid Steves gård

Jag hoppade av Toota och ledde honom fram till Maya.

Anisah är det du? vad bra att du kom tillbaka vi har varit så oroliga.

Okej hur länge har jag varit borta?

I ungefär 3 veckor 

Hur lång tid är det kvar på lägret?

Det är en dag kvar

Va? helt galet, det känns som jag varit borta i några timmar. Vad hände efter vi mötte björnen? Hur gick det för de andra, Toota drog direkt så jag hann inte se något annat.

Jo Melissa flög av när du försvann och stukade handleden men det är ingen fara med henne

Kap 8 Besiktningsmannen

Jag tittade på mannen som stod framför Maya. Hon berättade att han var där för att besikta Toota då han alltid var så grinig mot alla utom mig så hade det tagits ett beslut om att sälja honom.

Jag började gråta, Toota puttade lite på min arm för att trösta mig och det var då jag kom på den briljanta iden. Jag skulle köpa Toota han skulle bli min!

Vänta Maya kan inte jag få köpa honom snälla? Jag såg på henne med en bedjande min.

Ja efter att ha sett er ihop så tror jag det skulle vara en väldigt bra ide, men får du det för din mamma? 

Jag kan kolla! jag tog snabbt upp mobilen och ringde mamma. hon svarade efter ett tag

Hej Anisah vad var det? har du gjort illa dig? 

Eh nej jag undrade om vi kunde köpa Toota en häst på lägret, han ska säljas och jag gillar honom verkligen.

Nej men vart hade du tänkt att han skulle bo? I garaget?

Men snälla jag kan ju hyra stallplats, jag kan betala alla kostnader jag lovar!

Nej det går inte hur ska du få råd med allting?

Jag kan ta mina sparpengar dem räcker långt!! 

Kanske men..

Snälla jag ber dig mamma snälla 

Okej då Anisah men du får ta hand om honom

Det är väl klart! jag blev så lycklig att jag började gråta.

Okej men då kan du hämta honom när lägret har slutat, du kan låna transport av oss om han går igenom besiktningen maya log mot mig och sa att det här var bästa lösningen som kunnat hända.

Kap 9 Besiktningen

Paul (Besiktningsmannen) gjorde en försäljningsbesiktning på Toota. Jag låtsades vara upptagen med annat i närheten för jag var så nervös över hur besiktningen skulle gå, men det var lite kul att se hur han försökte göra besiktningen medans Toota hittade på så mycket bus han kunde.

Toota drog ner Pauls väst om och om igen. Efter det så lådsades han ej veta hur man lyfte hoven vilket han alltid gjorde annars.

Till slut så säger Paul. Han är redo att flyttas. Inga fel på den här hästen!

-jaaaaaaaaa!!!

jag blev så glad att jag inte visste vart jag skulle ta vägen.

jag kramade Maya och jag kramade Poul,sen blev det lite stel stämning 

jag fnissade och tillslut stod vi alla tre och skrattade.

jag gick och kramade Toota och tänkte att från och med nu så kan inget gå fel.

mamma kom in i stallet med ett leende på läpparna. Vi hjälptes åt att samla ihop Tootas grejer och sen så betalade vi. Jag klev försiktigt in i transporten med toota och band fast hans grimma. Mamma hade fixat stallplats i fort pinta så jag kunde gå till stallet när jag ville. Jag kände att nu så kommer ingenting att gå fel.

Kap 10

När vi kom hem ställde jag in Toota i en ny mockad box i fort pinta det hade varit en lång resa från steves gård och jag undrade fortfarande vad det var som hade hänt men jag funderade ej så mycket på det utan jag slog armarna runt Tootas hals och grät glädje tårar. Jag sa snällt till honom med mjuk röst.

-nu är du äntligen min min fina lilla häst!

Toota tittade snällt på mig och jag kännde att jag blev alldeles glad i kroppen.

Slut!

// Harley

• Redigerat 2022-11-16 15:45 av Herveaux
Maleficum
2

Grattis till alla! Och stort tack för anordnandet av tävlingen och vinsten! Det var jätteskoj.

Nu ska jag sätta mig och läsa de andra vinnarnas bidrag ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Lilium]
3

grattis!

jätte kul att få skriva allt!

Kit Armlove
3

Stort grattis!

EquusCaty
3

Stort grattis !

Tjena^^

Marbi
3

Stort grattis till vinnarna. Jag ser verkligen fram emot att läsa bidragen.