Söker datortips
Hej!
Mitt syskonbarn ska få ta över mitt konto då jag inte längre spelar men hennes dator är gammal och spelet fungerar inte.
Vill hjälpa henne att köpa en ny stationär dator men är själv oteknisk och vet inte vad jag sla kolla efter?
MVH Erika :)
StarStable rekommenderar:
- Windows 10 (64-bit)
- Intel Core i5 or AMD Athlon II (K10) 2.8 Ghz
- RAM 8GB (Jag själv har 32GB RAM och om man vill göra annat i bakgrunden skadar det ej)
- Kör minst 2 TB SSD, mest då man aldrig kan ha för mycket utrymme. Starstable hävdar att de behöver 5GB plats.
- Graphics card with OpenGL 4.3 support (examples):
- Nivida GeForce 4xxx-series
- AMD Radeon HD 5xxx-series
- Intel(R) HD Graphics 4200
- Intel(R) UHD Graphics 600
(Jag har en Laptop och integrerated grahpics card så en del av mina RAM går till grafiken.)
Finns färdiga datorer man kan köpa, det är lättare. Vissa erbjuder att bygga ihop de man sammanställer själv och det finns hemsidor som hjälper en att kombinera ihop komponenter, dock kan man ändå råka beställa något fel.
Min gissning är att i princip allt du köper nytt i butik idag skulle fungera.
Men kolla att datorn faktiskt har ett grafik-kort.
Även om det aldrig är fel med mycket disk, så är 2 TB SSD onödigt dyrt för dom flesta.
512 GB kommer vara vanligare och billigare. Sannolikt skilja 2-3000 kr i pris.
Mycket ram-minne är bästa sättet att få en dator att kännas snabb längre tid. 32 GB skulle jag känner är lagom för Windows idag.
Mvh // Johan
Som Johan nämner så funkar i princip alla nyköpta datorer med Star Stable (kollade själv upp det när jag skulle köpa ny dator för två år sedan). Sen kan du ju alltid vara bättre att ta något som är lite bättre än minimikraven för att kunna ha lång användningstid (om kraven höjs igen om några år av uppdateringar).
Jag gjorde så att jag gick in i några olika affärer som säljer datorer (hade med lista på minimikrav) och sen prata med personalen och fick lite tips på olika datorer, tog med den listan hem och sen sökte runt lite på nätet om dem (och även prata med lite mer kunniga i bekantskapskretsen) och sen vänta jag för att se vad som dök upp på rean (köpte runt halloween/jul) och gjorde slutligt val och köp då.
Nu gick jag upp några steg i prestanda då jag även kör andra spel som kräver lite mer.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: Kraven jag skrev var vad de rekommenderar och inte minimum, så går man efter dessa bör man klara sig ett tag. :)
Men man kan hitta dessa och minimum om man googlar.
Smart att ha med sig kraven på papper, just om man inte är helt kunnig själv.
Man kan även se till att en dator har extra slots för RAM, även SSD kan man utöka senare. Det kan vara bra att veta. Då kan man enkelt utöka utan att behöva bygga ut komponenter (utan bara bygga in nya).