Annons:
Etikettallmänt
Läst 5706 ggr
Ankilila
2017-10-14 14:41

Det här med levlar...

Jag har börjat fundera mycket kring spelarnas level… Jag börjar bli lite irriterad på att jag som ändå spelat sedan januari 2012 är fortfarande i level 19? Visst, jag har haft mina pauser och missat uppdrag, men hur kan det bli så stor skillnad att de som bara spelat endast ett par år är i level 21? Vad är det som skiljer åt?

Annons:
[KatarinePierce]
2017-10-14 14:45
#1

Blir också riktigt irriterad.

Herveaux
2017-10-14 16:01
#2

#0 "Många bäckar små" som man säger.
Jag har haft mitt nuvarande huvudkonto sen feb -16 och är snaaart i level 20. 
Har gjort alla hästmarknader, eventuppdrag osv. och det ger resultat i XP. 

Om du började spela redan -12 men, som du skriver, tagit pauser och missat uppdrag (och då också XP) så blir du omkörd i level av oss dårar som inte missar något.🤪

#1 Vad är det att bli irriterad på?🙂
Jag tycker det är rätt så självklart att man kommer högre i level om man spelar mycket och inte missar event m.m., inte för att man började spela tidigt men sen haft uppehåll i sitt spelande.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[KatarinePierce]
2017-10-14 16:13
#3

#2 Var jag otydlig?

Herveaux
2017-10-14 16:19
#4

#3 Näe, min "fråga" var retorisk.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Vrilen
2017-10-14 19:03
#5

#1

Du får det du jobbar för. Gör du inte alla  uppdrag missar du  XP. Vissa andra har gjort alla uppdrag sen dom började spela och därav är dom i en högre level.

Quirinia
2017-10-19 19:30
#6

Men hur kan det vara så stor skillnad bara för att man kanske inte orkar och hinner göra hästmarknaden? Jag menar, den har ju funnits sedan början av  2014 så #2 du har ju ändå gjort långt ifrån alla som gått att göra.

Jag läste ett bra inlägg på det engelska SSO-communityt som jag klistrar in här:

The very first Christmas quests they had (which I missed) gave exp, but after that they removed the exp from those quests. Not until the horse market came in 2014 did quests during special events start giving exp. Personally, I think they are shooting themselves in the foot. By having time limited quests that give exp and then disappear they're punishing every new player, who will never be able to catch up to someone who has been playing for longer and not missed a single of these time limited quests. Punishing new players is a dumb idea. I'd be fine with time limited quests giving time-limited gear och pets or what not, but experience is what's driving this game forward. Not to mention the fact that having a bunch of players who are all at the exact same place in the story but at different levels is just asking for trouble seeing as they have now figure out how to lock quests and areas to specified levels. It may even lead to to the ridiculousness of players having to grind the horse market quests for experience so that they can get on with the story. Having a grind of a few exp every other week is incredibly off-putting. 

The worst part of this is that they don't seem to realize themselves, and meanwhile the problem gets worse and worse as the level gap between players who have done the exact same story missions gets bigger and bigger."

Annons:
Herveaux
2017-10-19 20:22
#7

#6 Jag vet inte hur det kan ha dragit ifrån.🤔
Kanske har SSO ökat på XP:n för eventuppdrag?
Fler eventuppdrag och fler nya uppdrag under eventen?
Tex Fortunafestivalen kom 2016? Potatisfestivaken var väl ny för i år? (Taskiga minnet slår till igen…😟) Nya uppdragen under modeveckan kom nu i höst.

Ge gärna cred (eller länka) till den du citerar. 

Jag håller inte med om att SSO "straffar" nya spelare / spelare som inte gör tex eventuppdrag och missar XP. 
(Vissa eventuppdrag kan man bara göra en gång, tex. Modeveckan och Halloween, så där missar man ingen XP, bara man gör uppdraget.) 

Har svårt att tro att det kommer hända att folk måste slita med enbart Hästmarknaden för att komma upp i level och få tillgång till nya områden eller uppdrag, teamet håller koll och planerar in nya uppdrag i dom olika kedjorna så det inte ska hända.

Jag tycker spelare lägger alldeles för mycket vikt på (…och prestige i) att vara i en hög level. Vi alla spelar samma spel, samma story.
Att vara i level 21 ger ingen fördel jämfört med någon som är i level 19 (och båda har spelat så långt det går just nu) när det kommer nya uppdrag / områden.

Hoppas jag inte låter sträv i tonen, det är iaf inte meningen!🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
2017-10-19 21:31
#8

Jag har inte ens spelat i ett år och börjar närma mig halvvägs in på level 19 nu.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ankilila
2017-12-16 13:21
#9

Nu väcker jag min tråd till liv här igen, men jag gjorde Ferdinands hästmarknad och kom fram till det att man får 50 xp per gång. Dvs, på ett år tjänar man typ 1300 xp och med det kan vi dra slutsatsen att oavsett hur många ferdinands hästmarknad du gör kan inte det vara orsaken till varför det kan skilja så många levlar mellan olika spelare.

Jag håller med dig #7 det där med att vissa (även kanske jag) lägger för stor vikt vid level men som du också nämner att vi spelar samma story - varför är vi fortfarande ändå inte i samma level? Levlarna ger ju faktiskt fördelar när det gäller lopp, championat osv. eftersom man får högre levelbonus ju högre level man är. Jag tycker detta är ett intressant ämne att diskutera om, så jag fortsätter gärna diskussionen.

Herveaux
2017-12-16 13:36
#10

#9 Förutom Hästmarknaden så kommer det många andra tillfälliga uppdrag under tex event och högtider som ger XP. "Många bäckar små…" som sagt.

Jo, vi spelar samma spel och samma story, men är på olika level eftersom vi har spelat olika länge och mycket. 
Dom som började spela tidigt och har spelat konstant har högre level men har inte kommit längre i själva storyn än tex mig som spelat i ~2år och har spelat så långt det går i spelet.

I Championaten ger inte level någon större fördel eftersom man hamnar i samma tävlingsgrupp som andra på samma level. 
(För mig som mer eller mindre aldrig sprungit Champen är det mer till nackdel då jag som nu är på level 20 får tävla mot riktiga Champ-veteraner som verkar kunna springa loppen i sömnen.😓)

Under lopp vet jag inte hur mycket boost ens levelbonus egentligen ger, tror man har större fördelar i att ha utrustning och kläder med bra stats (för den tävlingen) rätt hästras med passande rasbonus (för tävlingen) samt är en hejare på att ta alla genvägar som finns.

Kul att du skakar liv i tråden, tycker också det är intressant att höra hur andra ser på det här med level!👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Bäckahäst]
2017-12-16 16:50
#11

#10 "I championaten ger inte level någon större fördel eftersom man hamnar i samma tävlingsgrupp som andra på samma level. "

Jag är level 20 och hamnar i samma tävlingsgrupp som spelare i level 18, 19 och 21, så det är skillnad.

Mest förstår jag inte varför det ska vara skillnad för att man spelat längre tid än någon annan. Med tanke på att skillnaderna bara ökar, är levelskillnaderna något som jag helst ser blir åtgärdat så fort som möjligt, så att det inte blir värre än vad det redan är.

Herveaux
2017-12-16 17:10
#12

#11 Aha, när jag sprungit Championat så har mina medtävlande alltid varit i samma level, men så har jag inte sprungit dom spec. många gånger heller. Fick jag lära mig något idag också, tackar för det! 👍

Det blir oundvikligt skillnad i level när en del flitiga har spelat allt som kommit och gått i spelet under alla år och fått den XP uppdragen ger.
Jag tycker det inte skiljer nämnvärt i level då dom som spelat från början 2011 är i level 22 (eller har folk börjat komma upp i level 23?) och jag som började spela våren 2015 redan är i level 20.

Vad är det som "blir värre" med skillnaden i level mellan spelare som nått endgame? 
Alla vi som spelat igenom allt får ju tillgång till det nya som kommer till spelet samtidigt ändå?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
2017-12-16 17:41
#13

Jag ser inga större problem med level skillnaden då det inte känns som det gör så stor skillnad för spelupplevelsen (är ju lite annat i ett spel som tex WoW där man inte kommer klara att överleva i vissa delar för man är för låg level).

Har spelat sen i våras och är ju redan straxt över 19,5 i level och tror med nya området kan jag nog hamna närmare 20 om jag inte faktiskt går över ill level 20.

Nu kör jag iof i princip aldrig championat (fast jag har fått rosetter kanske 2 av 5 gånger jag deltagit och det var långt innan jag blev level 19).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Eyebulb
2017-12-17 13:57
#14

Jag har spelat i snart ett år nu och nådde level 20 tack vare Mistfall nu. 

Det stör mig personligen inte jättemycket att folk har en högre siffra än mig, men jag märkte tyvärr att snabbheten mellan 19 och 20 gick att märka. Det var svårt att hålla tempot (utanför championat, så hade inget att göra med hur bra de kunde banan) med någon som var en level högre men som annars hade samma stats som mig. Från vad jag har hört dock, så får man ingen snabbhetsbonus i level 21, så det är ju bra.

Utöver det känner jag inte att det gör något. Det är ett trevligt sätt att hålla koll på vilka som har spelat lite längre också, känner jag.

Upp till toppen
Annons: