Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1449 ggr
Elina908
8/16/18, 3:29 PM

Min dator?

hjälp! Min dator stängd av, av sig själv när det blir för mycket tex, om jag laddar ner fortnite och jag ska spela då när den har laddat klart sen efter en stund precis när man kommer och ska se sin gubbe och börja välja squad och sånt så stängs datorn av?! Fattar inte den har alltid gjort så sen jag fått den…

  • Redigerat 6/11/21, 11:13 AM av Herveaux
Annons:
Fridaaaa
8/16/18, 3:32 PM
#1

Förmodligen överhettad

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cragan
8/16/18, 3:32 PM
#2

skulle gissa på att den stänger av pga överhettning lättaste sättet att fixa det är att göra rent kylare osv i datorn

Elina908
8/16/18, 3:54 PM
#3

men då borde den väl överhetta också när jag screenshotar för när jag bara gör det när som helst så stängs den av så småningom

Cragan
8/16/18, 4:21 PM
#4

#3 har o göra med belastningen på systemet hur fort den kommer upp i max temp o ladda ett spel kräver mer resurs använding än en print screen 

om du kör https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html  det programmet samtidigt som du kör ett belastnings test på processor så bör du se om det är temp relaterat  https://www.mersenne.org/download/ länk till prime95 som är ett riktigt stress test för datorn.  https://www.youtube.com/watch?v=qJx8NPjzOuA  hyfsad tutorial för prime95   

om du skall köra testet så starta hwmonitor först o kolla på temp och fläkt rpm är dom 2 viktigaste punkterna om man inte vill snöa in sig på djupet o kolla så en överklockning är stabil.

om fläkt rpm är på 0 under testet så behöver du en ny fläkt om fläkten snurrar på 1200 rpm eller högre (kan inte säga vilket max varv din fläkt har då jag ej vet vad du har för fläkt) men tempen går upp så datorn startar om/stängs av brukar ske vid 95-98 grader så behöver cpu kylningen rengöras.

ThatPie
8/16/18, 4:22 PM
#5

Då kommer väll frågan är det en laptop eller stationär och hur gammal är den? Kan även vara att processorn (tror det ör den?) inte är tillräckligt kraftfull för det du försöker göra. Om man då har en dator med några år på nacken (framför allt laptops) så kan den typ ”ge upp”, när man försöker sig på saker den inte klarar av. (Detta kommer ofta i en kombination av överhettning). Kan säkert vara något annat oxå (så mycket om datorer kan man inte), men går efter de egna erfarenheterna jag haft.

ThatPie
8/16/18, 4:24 PM
#6

Ah såg nu #4 inlägg, verkar som du kan detta :)

Annons:
Cragan
8/16/18, 4:32 PM
#7

#6 nä är bara på hobby nivå som man har dabbat runt i överklocknings träsket så har lite grund kunskap bara men inte tillräckligt mycket för att gå in o ställa vcore o sådant manuellt 🤪

ThatPie
8/16/18, 4:55 PM
#8

#7 ja men låter som att du kan mer än vad jag kan i alla fall :) problem med ae eller ps, det vet jag hur man fixar, datorn själv? Ehh not so much. Är antingen att googla tills sig en lösning eller hoppas på att de löser sig själv.

Cragan
8/16/18, 10:36 PM
#9

#8 är nog en fördel man fått genom att aldrig köpt sig en färdig dator utan köper bara delar o monterar själv man får per automatik lite bättre kunskap om dom olika delarna

ThatPie
8/17/18, 9:43 AM
#10

#9 troligen. Jag har bara köpt ut datorn som jag använde i skolan (MacBook), men börjar kännas att den inte precis är tillräckligt stark för det jag håller på med. Så en stationär (där man själv väljer delar och monterar dem) är det som kommer näst. Glad att man känner en som hållit på med sådant i några år som erbjudit sig att hjälpa till, annars vet man inte riktigt hur det skulle slutat :P

Upp till toppen
Annons: